Cvičení z programování II pro pokročilé
Ve školním roce 2011/2012 vedeme s Vojtou Tůmou speciální cvičení z předmětu Programování II [NPRG031] pro pokročilé studenty, kteří již nasbírali nějaké zkušenosti z programování (třeba v olympiádách a korespondenčních seminářích) a chtěli by se naučit víc.
Viz též letáček :-)
Cvičení se koná každé úterý od 9:00 v S8, kdo chcete chodit, přihlašte se, prosíme, v SISu, nebo napište mail.
Tematicky bude navazovat na Programování I pro pokročilé z minulého semestru, ale jeho absolvování určitě nebude nutné pro účast na tomto cvičení.
Podmínky k získání zápočtu jsou (AND):
- vypracování domácích úkolů za alespoň 100 bodů
- vypracování zápočtového programu
Kontakt
Svým cvičícím pište na adresu mami@ucw.cz.
Zápočtový program
- Téma: libovolné, jaké si vymyslíte, má-li odpovídající obtížnost. Pokud vás ještě múza nepolíbila, podívejte se na náš seznam témat. Přiměřené pro letní semestr jsou úlohy obtížnosti 5 a vyšší. Jinými zajímavými zdroji inspirace mohou být: archiv programátorského korespondenčního semináře a archiv Matematické Olympiády kategorie P.
- Jazyk: nejlépe Pascal nebo C; pokud máte dobrý důvod použít něco jiného, ozvěte se, lze se domluvit.
- Odevzdání specifikace programu do konce dubna. Tím máme na mysli krátký popis toho, co všechno by program měl umět. Vyhnete se tak tomu, že by váš zápočtový program odevzdaný den před koncem zkouškového období byl odmítnut jako příliš triviální nebo příliš podobný programu někoho z vašich kolegů.
- Nedílnou součástí zápočtového programu je dokumentace, a to jak uživatelská (vysvětující, jak se program ovládá), tak programátorská (ta popisuje, jak program uvnitř funguje; postrádá smysl popisovat každou funkci či proměnnou, zaměřte se spíš na celkový návrh programu a použité algoritmy, pokud jste je sami nevymysleli, je moudré uvést odkazy na zdroje, z nichž jste čerpali).
- Specifikaci i dokumentaci odevzdávejte buďto v papírové podobě nebo chcete-li šetřit naše lesy, elektronicky v libovolném otevřeném formátu (tím se myslí formát, jehož struktura je všeobecně známa a na jehož prohlížení není potřeba žádný komerční software; speciálně tedy ne MS Word!), nejlépe jako čistý text, HTML, PostScript či PDF.
- Hotový program nám mužete předat buďto na cvičení nahraný na CD či v lahvi (totiž USB flašce)
nebo jej poslat po Internetu, buďto e-mailem nebo (pokud je poněkud
větších rozměrů, řekněme nad 0.5MB) uploadem do
ftp://atrey.karlin.mff.cuni.cz/pub/priv/
(ale pak pošlete mail se jménem souboru). Pokud se zápočťák skládá z většího množství souborů, raději jej předtím zabalte ZIPem nebo TARem (RAR, prosím, ne). - Zápočtový program musí mít přiměřeně ošetřené vstupy. Tím se myslí, že komunikuje-li s uživatelem, měl by počítat s tím, že uživatel je nešika a občas zadá špatný vstup, a nenechat se tím zmást a bez zaváhání je odmítnout. Naopak, pokud programujete knihovnu funkcí, můžete předpokládat, že všechny vstupy jsou korektní.
Domácí úkoly
Domácí úkoly jsou dvou druhů:
- Praktické – odladěné programy řešící jednoduché problémy. Odevzdávají se do CodExu, který je automaticky testuje. Jakmile si v CodExu založíte účet (pokud možno si jako kroužek nastavte 99), napište nám a my vás přidáme do naší skupiny I99 a uvidíte všechny již zadané úlohy. Pozor, některé úlohy bude možné řešit pouze nějakou dobu (např. měsíc) po zadání.
- Teoretické – těžší problémy, kde jde daleko víc o efektivní algoritmus než implementační detaily. Řešení nám posílejte mailem, a to buď v těle zprávy nebo jako textovou přílohu. U některých úkolů je v hranatých závorkách zmíněna časová složitost, které (případně lepší) byste měli dosáhnout.
Na získání kýžené stovky bodů bohatě stačí praktické úlohy, pokud je řešíte včas.
Teoretické úkoly
Datum | ID | Body | Příklady |
---|---|---|---|
28. 2. | funrb | 7 | Co dělá funkce rb() z letáčku? |
funflr | 10 | Co dělá funkce flr() z letáčku? Jakou má časovou složitost? | |
lib | 10 | Knihovna jako na cvičení: dána šířka, minimalizujeme výšku. Ovšem knihy je povoleno skládat i do sloupečků. | |
20. 3. | mlowz | 7 | Dokažte, že úloha "A[i,j]=i+j" z cvičení není řešitelná v lepším čase než Θ(n). |
mlowr | 7 | Dokažte, že úloha "A[i,j]=i+j" není pro matice reálných čísel řešitelná v lepším čase než Θ(n2). | |
tulow | 10 | Dokažte, že sjednocení dvou binárních vyhledávacích stromů nelze spočítat rychleji než v lineárním čase. | |
3. 4. | mezim | 10 | Domyslete detaily úlohy o mezimatičí s největším součtem. |
Co jsme dělali
datum | co se cvičilo |
---|---|
21. 2. | Dynamické programování poprvé: rozklad textu na slova, optimalizování mobilnice. |
28. 2. | DP podruhé: úlohy o knihovnách. |
6. 3. | Dominové kostky: kdy jde složit cyklického hada? Nebo více hadů? Jak vybrat po jedné kostce z každé hromádky a složit z nich cyklického hada? Optimální vyhledávávací stromy pro dané četnosti. |
13. 3. | Nejdelší 4-cyklus v grafu s omezenými stupni. Turnaje, silná souvislost a polosouvislost. Překážkový běh mřížkou po kombinatoricku. Výpočet kombinačního čísla modulo p. |
20. 3. | Mějme matici celých čísel rostoucích v řádcích a sloupcích; existují i,j taková, že A[i,j]=i+j? |
27. 3. | Kolik v řetězci existuje podřetězců obsahujících všechna písmena abecedy? Podmatice s dírou a největším součtem. Kolik obdélníků leží přes dané políčko? |
3. 4. | Ještě jednou děravé podmatice. Počet úseků s daným mediánem. |
10. 4. | Vlk a vajíčka, počítání dělitelů. Chemikálie v ledničce. |
17. 4. | Jak zorientovat rovinný graf, aby z každého vrcholu odcházely nejvýše 3 hrany? |
24. 4. | Jak rozdělit množinu bodů na dvě středově symetrické? Řezání trámu. |
1. 5. | Cvičení odpadá kvůlivá státnímu svátku. |
8. 5. | Cvičíme totéž, co minule :-) |
15. 5. | Ještě jednou řezání trámů. Rozklad RLE-komprimovaného obrázku na souvislé oblasti (s Union-Findem i bez něj). |
22. 5. | Problém malíře kvadrantisty. Transformování kvadrantových obrázků (a trocha algebry okolo). Jak ve stromu najít cestu dané délky? |