From de06b2be0d0c19cd2647eb7e09639d78edc80e16 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Martin Mares Date: Sun, 4 Dec 2011 22:20:54 +0100 Subject: [PATCH] Geometrie: Prepis konvexnich obalu a pruseciku usecek --- 6-geom/6-geom.tex | 341 ++++++++++++++++++++++++++++------------------ 1 file changed, 211 insertions(+), 130 deletions(-) diff --git a/6-geom/6-geom.tex b/6-geom/6-geom.tex index d2856e4..6a89a88 100644 --- a/6-geom/6-geom.tex +++ b/6-geom/6-geom.tex @@ -1,6 +1,6 @@ \input lecnotes.tex -\prednaska{7}{Geometrické algoritmy}{} +\prednaska{6}{Geometrické algoritmy}{} \>Uká¾eme si nìkolik základních algoritmù na øe¹ení geometrických problémù v~rovinì. Proè zrovna v~rovinì? Inu, jednorozmìrné problémy bývají triviální a naopak pro vy¹¹í dimenze jsou velice komplikované. Rovina je proto rozumným kompromisem mezi obtí¾ností a zajímavostí. @@ -15,48 +15,73 @@ ryb a r \figure{7-geom5_rybi_motivace.eps}{Problém ledních mìdvìdù: Jaký je nejmen¹í obvod sítì?}{3in} -Neboli v~øeèi matematické, chceme pro zadanou mno¾inu bodù v~rovinì nalézt její konvexní obal. Co je to konvexní obal? Mno¾ina bodù je {\I konvexní}, -pokud pro ka¾dé dva body obsahuje i celou úseèku mezi nimi. {\I Konvexní obal} je nejmen¹í konvexní podmno¾ina roviny, která obsahuje v¹echny zadané -body.\foot{Pamatujete si na lineární obaly ve vektorových prostorech? Lineární obal mno¾iny vektorù je nejmen¹í vektorový podprostor, který tyto -vektory obsahuje. Není náhoda, ¾e tato definice pøipomíná definici konvexního obalu. Na druhou stranu ka¾dý vektor z~lineárního obalu lze vyjádøit -jako lineární kombinaci daných vektorù. Podobnì platí i pro konvexní obaly, ¾e ka¾dý bod z~obalu je konvexní kombinací daných bodù. Ta se li¹í od -lineární v~tom, ¾e v¹echny koeficienty jsou v~intervalu $[0,1]$ a navíc souèet v¹ech koeficientù je $1$. Tento algebraický pohled mù¾e mnohé vìci -zjednodu¹it. Zkuste si dokázat, ¾e obì definice konvexního obalu jsou ekvivalentní.} Z~algoritmického hlediska nás v¹ak bude zajímat jenom jeho -hranice, kterou budeme dále oznaèovat jako konvexní obal. - -Na¹ím úkolem je nalézt konvexní obal koneèné mno¾iny bodù. To je v¾dy konvexní mnohoúhelník, navíc s~vrcholy v~zadaných bodech. Øe¹ením problému tedy -bude posloupnost bodù, které tvoøí konvexní obal. Pro malé mno¾iny je konvexní obal nakreslen na obrázku, pro více bodù je v¹ak situace mnohem -slo¾itìj¹í. +Neboli v~øeèi matematické, chceme pro zadanou mno¾inu bodù v~rovinì nalézt její konvexní obal. + +\s{Definice:} O~mno¾inì bodù øekneme, ¾e je {\I konvexní}, pokud pro ka¾dé dva body obsahuje i celou úseèku mezi nimi. +{\I Konvexní obal} dané mno¾iny bodù~$M$ je nejmen¹í konvexní mno¾ina, která obsahuje v¹echny body mno¾iny~$M$.% +\foot{Nejmen¹í myslíme vzhledem k~inkluzi, tedy je to prùnik v¹ech konvexních mno¾in +obsahujících v¹echny body z~$M$. +\endgraf +Pamatujete si na lineární obaly ve vektorových prostorech? Lineární obal +mno¾iny vektorù je nejmen¹í vektorový podprostor, který tyto vektory obsahuje. +Není náhoda, ¾e tato definice pøipomíná definici konvexního obalu. Na druhou +stranu ka¾dý vektor z~lineárního obalu lze vyjádøit jako lineární kombinaci +daných vektorù. Podobnì platí i pro konvexní obaly, ¾e ka¾dý bod z~obalu je +konvexní kombinací daných bodù. Ta se li¹í od lineární v~tom, ¾e v¹echny +koeficienty jsou v~intervalu $[0,1]$ a navíc souèet v¹ech koeficientù je $1$. +Tento algebraický pohled mù¾e mnohé vìci zjednodu¹it. Zkuste dokázat, ¾e obì +definice konvexního obalu jsou ekvivalentní.} + +Snadno si v¹imneme, ¾e konvexní obal koneèné mno¾iny bodù je v¾dy nìjaký +konvexní mnohoúhelník. Navíc víme, ¾e vrcholy le¾í v~nìkterých ze~zadaných bodù. +Pro malé poèty bodù to bude vypadat následovnì: \figure{7-geom1_male_obaly.eps}{Konvexní obaly malých mno¾in.}{3in} -Pro jednoduchost budeme pøedpokládat, ¾e v¹echny body mají rùzné $x$-ové souøadnice. Tedy utøídìní bodù zleva doprava je urèené jednoznaènì.\foot{To si -mù¾eme dovolit pøedpokládat, nebo» se v¹emi body staèí nepatrnì pootoèit. Tím konvexní obal urèitì nezmìníme. Av¹ak jednodu¹¹í øe¹ení je naprogramovat -tøídìní lexikograficky (druhotnì podle souøadnice $y$) a vyøadit identické body.} Tím máme zaji¹tìné, ¾e existují dva body, nejlevìj¹í a -nejpravìj¹í, pro které platí následující invariant: - -\s{Invariant:} Nejlevìj¹í a nejpravìj¹í body jsou v¾dy v~konvexním obalu. - -Algoritmus na nalezení konvexního obalu funguje na následujícím jednoduchém principu, kterému se nìkdy øíká {\I zametání roviny}. Procházíme body -zleva doprava a postupnì roz¹iøujeme doposud nalezený konvexní obal o~dal¹í body. Na zaèátku bude konvexní obal jediného bodu samotný bod. Na konci -$k$-tého kroku algoritmu známe konvexní obal prvních $k$ bodù. Kdy¾ algoritmus skonèí, známe hledaný konvexní obal. Podle invariantu musíme v~$k$-tém -kroku pøidat do obalu $k$-tý nejlevìj¹í bod. Zbývá si jen rozmyslet, jak pøesnì tento bod pøidat. - -Pøidání dal¹ího bodu do konvexního obalu funguje, jak je naznaèeno na obrázku. Podle invariantu víme, ¾e bod nejvíc vpravo je souèástí konvexního -obalu. Za nìj napojíme novì pøidávaný bod. Tím jsme získali nìjaký obal, ale zpravidla nebude konvexní. To lze v¹ak snadno napravit, staèí -odebírat body, v obou smìrech podél konvexního obalu, tak dlouho, dokud nezískáme konvexní obal. Na pøíkladu z obrázku nemusíme po smìru hodinových -ruèièek odebrat ani jeden bod, obal je v poøádku. Naopak proti smìru hodinových ruèièek musíme odebrat dokonce dva body. +Na¹ím úkolem tedy bude najít tento mnohoúhelník a vypsat na výstup +jeho vrcholy v~poøadí, ve~kterém na mnohoúhelníku le¾í (buï po~smìru hodinových +ruèièek nebo proti nìmu). Pro jednoduchost budeme konvexní obal øíkat pøímo tomuto +seznamu vrcholù. + +Navíc budeme pøedpokládat, ¾e v¹echny body mají rùzné $x$-ové +souøadnice.\foot{To si mù¾eme dovolit pøedpokládat, nebo» se v¹emi body staèí +nepatrnì pootoèit. Tím konvexní obal urèitì nezmìníme a $x$-ové souøadnice +se ji¾ budou li¹it. Poøadí otoèených bodù podle $x$-ové souøadnice pøitom +odpovídá lexikografickému poøadí (druhotnì podle souøadnice~$y$) +pùvodních bodù. Tak¾e staèí v~na¹em algoritmu vymìnit tøídìní za~lexikografické +a bude fungovat obecnì.} +Tím máme zaji¹tìné, ¾e existují dva body, nejlevìj¹í a nejpravìj¹í, a~ty urèitì +le¾í na konvexním obalu. + +Algoritmus na nalezení konvexního obalu funguje na principu, kterému se +obvykle øíká {\I zametání roviny}. Procházíme rovinu zleva doprava +(\uv{zametáme ji pøímkou}) a udr¾ujeme si konvexní obal tìch bodù, které jsme +u¾ pro¹li. + +Na~poèátku máme konvexní obal jednobodové mno¾iny, co¾ je samotný bod. +Nech» tedy u¾ známe konvexní obal prvních $k-1$ bodù a chceme pøidat $k$-tý bod. +Ten urèitì na~novém konvexním obalu bude le¾et (je nejpravìj¹í), ale jeho pøidání +k~minulému obalu mù¾e zpùsobit, ¾e hranice pøestane být konvexní. To ale lze +snadno napravit -- staèí z~hranice odebírat body po~smìru a proti smìru hodinových ruèièek +tak dlouho, ne¾ opìt bude konvexní. + +Napøíklad na~následujícím obrázku nemusíme po smìru hodinových ruèièek odebrat ani jeden +bod, obal je v poøádku. Naopak proti smìru ruèièek musíme odebrat dokonce dva body. \figure{7-geom2_pridani_bodu.eps}{Pøidání bodu do konvexního obalu.}{4.5in} -Pro pøípadnou implementaci a rozbor slo¾itosti si nyní popí¹eme algoritmus detailnìji. Aby se lépe popisoval, rozdìlíme si konvexní obal na dvì èásti -spojující nejlevìj¹í a nejpravìj¹í bod obalu. Budeme jim øíkat {\I horní obálka} a {\I dolní obálka}. +Podle tohoto principu u¾ snadno vytvoøíme algoritmus. Aby se lépe popisoval, +rozdìlíme konvexní obal na {\I horní obálku} a {\I dolní obálku} -- to jsou +èásti, které vedou od~nejlevìj¹ího bodu k~nejpravìj¹ímu \uv{horem} a \uv{spodem}. \figure{7-geom3_obalky.eps}{Horní a dolní obálka konvexního obalu.}{3.4in} -Obì obálky jsou lomené èáry, navíc horní obálka poøád zatáèí doprava a dolní naopak doleva. Pro udr¾ování bodù v~obálkách staèí dva zásobníky. -V~$k$-tém kroku algoritmu pøidáme zvlá¹» $k$-tý bod do horní i dolní obálky. Pøidáním $k$-tého bodu se v¹ak mù¾e poru¹it smìr, ve kterém obálka -zatáèí. Proto budeme nejprve body z~obálky odebírat a $k$-tý bod pøidáme a¾ ve chvíli, kdy jeho pøidání smìr zatáèení neporu¹í. +Obì obálky jsou lomené èáry, navíc horní obálka poøád zatáèí doprava a dolní +naopak doleva. Pro udr¾ování bodù v~obálkách staèí dva zásobníky. V~$k$-tém +kroku algoritmu pøidáme $k$-tý bod zvlá¹» do horní i dolní obálky. Pøidáním +$k$-tého bodu se v¹ak mù¾e poru¹it smìr, ve kterém obálka zatáèí. Proto budeme +nejprve body z~obálky odebírat a $k$-tý bod pøidáme a¾ ve chvíli, kdy jeho +pøidání smìr zatáèení neporu¹í. \s{Algoritmus:} @@ -79,68 +104,99 @@ trv dohromady $\O(n)$. Konvexní obal doká¾eme sestrojit v~èase $\O(n \log n)$, a pokud bychom mìli seznam bodù ji¾ utøídený, doká¾eme to dokonce v $\O(n)$. -\s{Algebraický dodatek:} Existuje jednoduchý postup, jak zjistit orientaci úhlu? Uká¾eme si jeden zalo¾ený na lineární algebøe. Budou se hodit -vlastnosti determinantu. Absolutní hodnota determinantu je objem rovnobì¾nostìnu urèeného øádkovými vektory matice. Dùle¾itìj¹í v¹ak je, ¾e znaménko -determinantu urèuje \uv{orientaci} vektorù, zda je levotoèivá èi pravotoèivá. Proto¾e ná¹ problém je rovinný, budeme uva¾ovat determinanty matic $2 -\times 2$. - -Uva¾me souøadnicový systém v~rovinì, kde $x$-ová souøadnice roste smìrem doprava a~$y$-ová smìrem nahoru. Chceme zjistit orientaci úhlu $h_{k-1} h_k -b$. Polo¾me $\vec u = (x_1, y_1)$ jako rozdíl souøadnic $h_k$ a~$h_{k-1}$ a podobnì $\vec v = (x_2, y_2)$ je rozdíl souøadnic $b$ a~$h_k$. Matice $M$ -je definována následovnì: -$$M = \pmatrix{\vec u \cr \vec v} = \pmatrix {x_1&y_1\cr x_2&y_2}.$$ -Úhel $h_{k-1} h_k b$ je orientován doleva, právì kdy¾ $\det M = x_1y_2 - x_2y_1$ je nezáporný,\foot{Neboli vektory $\vec u$ a $\vec v$ odpovídají -rozta¾ení a zkosení vektorù báze $\vec x = (1,0)$ a $\vec y = (0,1)$, pro nì¾ je determinant nezáporný.} a spoèítat hodnotu determinantu je jednoduché. -Mo¾né situace jsou nakresleny na obrázku. Poznamenejme, ¾e k~podobnému vzorci se lze také dostat pøes vektorový souèin vektorù $\vec u$ a $\vec v$. +\s{Algebraický dodatek:} Jak zjistit orientaci úhlu? Uká¾eme si jednoduchý +zpùsob zalo¾ený na lineární algebøe. Budou se k~tomu hodit vlastnosti determinantu. +Absolutní hodnota determinantu je objem rovnobì¾nostìnu urèeného øádkovými +vektory matice. Dùle¾itìj¹í v¹ak je, ¾e znaménko determinantu urèuje +\uv{orientaci} vektorù -- zda je levotoèivá èi pravotoèivá. Proto¾e ná¹ problém +je rovinný, budeme uva¾ovat determinanty matic $2 \times 2$. + +Uva¾me souøadnicový systém v~rovinì, jeho¾ $x$-ová souøadnice roste smìrem +doprava a~$y$-ová smìrem nahoru. Chceme zjistit orientaci úhlu $h_{k-1} h_k b$. +Oznaème $\vec u = (x_1, y_1)$ rozdíl souøadnic bodù $h_k$ a~$h_{k-1}$ a podobnì +$\vec v = (x_2, y_2)$ rozdíl souøadnic bodù $b$ a~$h_k$. Matici $M$ definujeme +následovnì: $$M = \pmatrix{\vec u \cr \vec v} = \pmatrix {x_1&y_1\cr +x_2&y_2}.$$ Úhel $h_{k-1} h_k b$ je orientován doleva, právì kdy¾ $\det +M = x_1y_2 - x_2y_1$ je nezáporný, a spoèítat hodnotu determinantu je +jednoduché. Mo¾né situace jsou nakresleny na obrázku. Poznamenejme, ¾e +k~podobnému vzorci se lze také dostat pøes vektorový souèin vektorù $\vec u$ +a $\vec v$. \figure{7-geom4_determinant.eps}{Jak vypadají determinanty rùzných znamének v~rovinì.}{4.6in} -\s{©lo by to vyøe¹it rychleji?} Také vám vrtá hlavou, zda existují rychlej¹í algoritmy? Na závìr si uká¾eme nìco, co na pøedná¹ce nebylo.\foot{A také -se nebude zkou¹et.} Nejrychlej¹í známý algoritmus, jeho¾ autorem je T.~Chan, funguje v~èase $\O(n \log h)$, kde $h$ je poèet bodù le¾ících na -konvexním obalu, a pøitom je pøekvapivì jednoduchý. Zde si naznaèíme, jak tento algoritmus funguje. - -Algoritmus pøichází s~následující my¹lenkou. Pøedpokládejme, ¾e bychom znali velikost konvexního obalu $h$. Rozdìlíme body libovolnì do $\lceil {n -\over h} \rceil$ mno¾in $Q_1, \ldots, Q_k$ tak, ¾e $\vert Q_i \vert \le h$. Pro ka¾dou z~tìchto mno¾in nalezneme konvexní obal pomocí vý¹e popsaného -algoritmu. To doká¾eme pro jednu v~èase $\O(h \log h)$ a pro v¹echny v~èase $\O(n \log h)$. V druhé fázi spustíme hledání konvexního obalu pomocí -provázkového algoritmu a pro zrychlení pou¾ijeme pøedpoèítané obaly men¹ích mno¾in. Nejprve popí¹eme jeho my¹lenku. Pou¾ijeme následující pozorování: - -\s{Pozorování:} Úseèka spojující dva body $a$ a $b$ le¾í na konvexním obalu, právì kdy¾ v¹echny ostatní body le¾í pouze na jedné její -stranì.\foot{Formálnì je podmínka následující: Pøímka $ab$ urèuje dvì poloroviny. Úseèka le¾í na konvexním obalu, právì kdy¾ v¹echny body le¾í v jedné -z polorovin.} - -Algoritmu se øíká {\I provázkový}, proto¾e svojí èinností pøipomíná namotávání provázku podél konvexního obalu. Zaèneme s bodem, který na konvexním -obalu urèitì le¾í, to je tøeba ten nejlevìj¹í. V ka¾dém kroku nalezneme následující bod po obvodu konvexního obalu. To udìláme napøíklad tak, ¾e -projdeme v¹echny body a vybereme ten, který svírá nejmen¹í úhel s poslední stranou konvexního obalu. Novì pøidaná úseèka vyhovuje pozorování a proto -do konvexního obalu patøí. Po $h$ krocích se dostaneme zpìt k nejlevìj¹ímu bodu a výpoèet ukonèíme. V ka¾dém kroku potøebujeme projít v¹echny body a -vybrat následníka, co¾ doká¾eme v èase $\O(n)$. Celková slo¾itost algoritmu je tedy $\O(n \cdot h)$. +\h{Rychlej¹í algoritmus} + +Také vám vrtá hlavou, zda jde konvexní obal sestrojit rychleji? Obecnì ne, +alespoò pokud chceme body na konvexním obalu vydat v~poøadí, v~jakém se +na hranici nacházejí.\foot{Pak bychom toti¾ umìli tøídit reálná èísla +v~èase lep¹ím ne¾ $\Omega(n\log n)$, co¾ se ví, ¾e nejde (ná¹ dolní +odhad slo¾itosti tøídìní z~minulého semestru na~to ov¹em nestaèí). +Zkuste pøevod z~tøídìní na hledání konvexního obalu vymyslet sami.} +Pokud ov¹em na~konvexním obalu vìt¹ina bodù nele¾í, jde to rychleji. + +Na pøedná¹ce to sice nebylo (a~u~zkou¹ky nebude), ale zde si uká¾eme nejrychlej¹í +známý algoritmus, jeho¾ autorem je T.~Chan a který funguje v~èase $\O(n \log h)$, +kde $h$ znaèí poèet bodù le¾ících na konvexním obalu. Pøekvapivì bude docela snadný. + +Pøedpokládejme, ¾e bychom znali velikost konvexního obalu $h$. Rozdìlíme body +libovolnì do $\lceil n/h \rceil$ mno¾in $Q_1, \ldots, Q_k$ tak, aby +v~ka¾dé mno¾inì bylo nejvý¹e~$h$ bodù. Pro ka¾dou z~tìchto mno¾in nalezneme +konvexní obal pomocí vý¹e popsaného algoritmu. To doká¾eme pro jednu v~èase +$\O(h \log h)$ a pro v¹echny v~èase $\O(n \log h)$. V druhé fázi spustíme +tyto pøedpoèítané obaly slepíme do~jednoho pomocí tak zvaného {\I provázkového +algoritmu.} Ten se opírá o~následující pozorování: + +\s{Pozorování:} Úseèka spojující dva body $a$ a $b$ le¾í na konvexním obalu, +právì kdy¾ v¹echny ostatní body le¾í na té¾e stranì pøímky prolo¾ené touto +úseèkou. + +Algoritmu se øíká provázkový, proto¾e svojí èinností pøipomíná namotávání +provázku podél konvexního obalu. Zaèneme s bodem, který na konvexním obalu +urèitì le¾í, to je tøeba ten nejlevìj¹í. V ka¾dém kroku nalezneme následující +bod po obvodu konvexního obalu. To udìláme napøíklad tak, ¾e projdeme v¹echny +body a vybereme ten, který svírá nejmen¹í úhel s poslední stranou konvexního +obalu. Novì pøidaná úseèka vyhovuje pozorování a proto do konvexního obalu +patøí. Po $h$ krocích se dostaneme zpìt k nejlevìj¹ímu bodu a výpoèet ukonèíme. +V ka¾dém kroku potøebujeme projít v¹echny body a vybrat následníka, co¾ +doká¾eme v èase $\O(n)$. Celková slo¾itost algoritmu je tedy $\O(n \cdot h)$. \twofigures{7-geom6_provazkovy_algoritmus.eps}{Provázkový algoritmus.}{1.25in}{7-geom7_naslednik_pres_konvexni_obal.eps}{Hledání kandidáta v pøedpoèítaném obalu.}{2.5in} -Provázkový algoritmus funguje, ale má jednu obrovskou nevýhodu -- je toti¾ ukrutnì pomalý. Ký¾eného zrychlení dosáhneme, pokud pou¾ijeme pøedpoèítané -konvexní obaly. Ty umo¾ní rychleji hledat následníka. Pro ka¾dou z mno¾in $Q_i$ najdeme zvlá¹» kandidáta a poté z nich vybereme toho nejlep¹ího. -Mo¾ný kandidát v¾dy le¾í na konvexním obalu mno¾iny $Q_i$. Vyu¾ijeme toho, ¾e body obalu jsou \uv{uspoøádané}, i kdy¾ trochu netypicky do kruhu. -Kandidáta mù¾eme hledat metodou pùlení intervalu, i kdy¾ detaily jsou malièko slo¾itìj¹í ne¾ je obvyklé. Jak pùlit zjistíme podle smìru zatáèení -konvexního obalu. Detaily si rozmyslí ètenáø sám. - -Èasová slo¾itost pùlení je $\O(\log h)$ pro jednu mno¾inu. Mno¾in je nejvý¹e $\O({n \over h})$, tedy následující bod konvexního obalu nalezneme v èase -$\O({n \over h} \log h)$. Celý obal nalezneme ve slibovaném èase $\O(n \log h)$. - -Popsanému algoritmu schází jedna dùle¾itá vìc: Ve skuteènosti vìt¹inou neznáme velikost $h$. Budeme proto algoritmus iterovat s~rostoucí hodnotou $h$, -dokud konvexní obal nesestrojíme. Pokud pøi slepování konvexních obalù zjistíme, ¾e konvexní obal je vìt¹í ne¾ $h$, výpoèet ukonèíme. Zbývá je¹tì -zvolit, jak rychle má $h$ rùst. Pokud by rostlo moc pomalu, budeme poèítat zbyteènì mnoho fází, naopak pøi rychlém rùstu by nás poslední fáze mohla -stát pøíli¹ mnoho. - -V~$k$-té iteraci polo¾íme $h = 2^{2^k}$. Dostáváme celkovou slo¾itost algoritmu: -$$\sum_{m=0}^{\O(\log \log h)} \O(n \log 2^{2^m}) = \sum_{m=0}^{\O(\log \log h)} \O(n \cdot 2^m) = \O(n \log h),$$ -kde poslední rovnost dostaneme jako souèet prvních $\O(\log \log h)$ èlenù geometrické øady $\sum 2^m$. - -\>Kdy¾ s geometrickými problémy poøádnì nezametete, ony vám to vrátí! Ale kdy¾ u¾ zametat, tak urèitì ne pod koberec a místo smetáku pou¾ijte pøímku. -V této pøedná¹ce nás spolu s dvìma geometrickými problémy samozøejmì èeká pokraèování pohádky o ledních medvìdech. - -{\I Medvìdi vyøe¹ili rybí problém a hlad je ji¾ netrápí. Av¹ak na severu ne¾ijí sami, za sousedy mají Eskymáky. Proto¾e je rozhodnì lep¹í se sousedy -dobøe vycházet, jsou medvìdi a Eskymáci velcí pøátelé. Skoro ka¾dý se se svými pøáteli rád schází. Av¹ak to je musí nejprve nalézt~\dots} +Provázkový algoritmus funguje, ale má jednu obrovskou nevýhodu -- je toti¾ +ukrutnì pomalý. Ký¾eného zrychlení dosáhneme, pokud pou¾ijeme pøedpoèítané +konvexní obaly. Ty umo¾ní rychleji hledat následníka. Pro ka¾dou z mno¾in $Q_i$ +najdeme zvlá¹» kandidáta a poté z nich vybereme toho nejlep¹ího. Mo¾ný kandidát +v¾dy le¾í na konvexním obalu mno¾iny $Q_i$. Vyu¾ijeme toho, ¾e body obalu jsou +\uv{uspoøádané}, i kdy¾ trochu netypicky do kruhu. Kandidáta mù¾eme hledat +metodou pùlení intervalu, jen detaily jsou malièko slo¾itìj¹í, ne¾ je +obvyklé. Jak pùlit, zjistíme podle smìru zatáèení konvexního obalu. Detaily si +rozmyslí ètenáø sám. + +Èasová slo¾itost pùlení je $\O(\log h)$ pro jednu mno¾inu. Mno¾in je nejvý¹e +$\O({n \over h})$, tedy následující bod konvexního obalu nalezneme v èase +$\O({n \over h} \log h)$. Celý obal nalezneme ve slibovaném èase $\O(n \log +h)$. + +Popsanému algoritmu schází jedna dùle¾itá vìc: Ve skuteènosti vìt¹inou neznáme +velikost $h$. Budeme proto algoritmus iterovat s~rostoucí hodnotou $h$, dokud +konvexní obal nesestrojíme. Pokud pøi slepování konvexních obalù zjistíme, ¾e +konvexní obal je vìt¹í ne¾ $h$, výpoèet ukonèíme. Zbývá je¹tì zvolit, jak +rychle má $h$ rùst. Pokud by rostlo moc pomalu, budeme poèítat zbyteènì mnoho +fází, naopak pøi rychlém rùstu by nás poslední fáze mohla stát pøíli¹ mnoho. + +V~$k$-té iteraci polo¾íme $h = 2^{2^k}$. Dostáváme celkovou slo¾itost +algoritmu: $$\sum_{m=0}^{\O(\log \log h)} \O(n \log 2^{2^m}) += \sum_{m=0}^{\O(\log \log h)} \O(n \cdot 2^m) = \O(n \log h),$$ kde poslední +rovnost dostaneme jako souèet prvních $\O(\log \log h)$ èlenù geometrické øady +$\sum 2^m$. \h{Hledání prùseèíkù úseèek} +{\I Medvìdi vyøe¹ili rybí problém a hlad je ji¾ netrápí. Av¹ak na severu ne¾ijí +sami, za sousedy mají Eskymáky. Proto¾e je rozhodnì lep¹í se sousedy dobøe +vycházet, jsou medvìdi a Eskymáci velcí pøátelé. Skoro ka¾dý se se svými +pøáteli rád schází. Av¹ak to je musí nejprve nalézt~\dots} + Zkusíme nejprve Eskymákùm vyøe¹it lokalizaci ledních medvìdù. {\I Kdy¾ takový medvìd nemá co na práci, rád se prochází. Na místech, kde se trasy protínají, je zvý¹ená ¹ance, ¾e se dva medvìdi potkají a zapovídají @@ -154,23 +210,39 @@ Pro zjednodu \centerline{Problém Eskymákù: Kde v¹ude se køí¾í medvìdí trasy?} \bigskip -Pro $n$ úseèek mù¾e existovat a¾ $\Omega(n^2)$ prùseèíkù.\foot{Zkuste takový pøíklad zkonstruovat.} Tedy optimální slo¾itosti by dosáhl i algoritmus, -který by pro ka¾dou dvojici úseèek testoval, zda se protínají. Èasovou slo¾itost algoritmu v¹ak posuzujeme i vzhledem k velikosti výstupu $p$. Typické -rozmístìní úseèek mívá toti¾ prùseèíkù spí¹e pomálu. Pro tento pøípad si uká¾eme podstatnì rychlej¹í algoritmus. - -Pro jednodu¹¹í popis pøedpokládejme, ¾e úseèky le¾í v obecné poloze. To znamená, ¾e ¾ádné tøi úseèky se neprotínají v jednom bodì a prùnikem ka¾dých -dvou úseèek je nejvý¹e jeden bod. Navíc pøedpokládejme, ¾e krajní bod ¾ádné úseèky nele¾í na jiné úseèce a také neexistují vodorovné úseèky. Na závìr si -uká¾eme, jak se s tìmito pøípady vypoøádat. - -Algoritmus funguje na principu zametání roviny, popsaném v minulé pøedná¹ce. Budeme posouvat vodorovnou pøímku odshora dolù. V¾dy, kdy¾ narazíme na -nový prùnik, ohlásíme jeho výskyt. Samozøejmì spojité posouvání nahradíme diskrétním a pøímku v¾dy posuneme do dal¹ího zajímavého bodu. - -Zajímavé události jsou {\I zaèátky úseèek}, {\I konce úseèek} a {\I prùseèíky úseèek}. Po utøídìní známe pro první dva typy událostí poøadí, v jakém -se objeví. Výskyty prùseèíkù budeme poèítat prùbì¾nì, jinak bychom celý problém nemuseli øe¹it. - -V ka¾dém kroku si pamatujeme {\I prùøez} $P$ -- posloupnost úseèek aktuálnì protnutých zametací pøímkou. Tyto úseèky máme utøídìné zleva doprava. Navíc si -udr¾ujeme kalendáø $K$ budoucích událostí. Z hlediska prùseèíkù budeme na úseèky nahlí¾et jako na polopøímky. Pro sousední dvojice úseèek si -udr¾ujeme, zda se jejich smìry nìkde protnou. Algoritmus pro hledání prùnikù úseèek funguje následovnì: +Pro $n$ úseèek mù¾e existovat a¾ $\Omega(n^2)$ prùseèíkù.\foot{Zkuste takový +pøíklad zkonstruovat.} Tedy optimální slo¾itosti by dosáhl i algoritmus, který +by pro ka¾dou dvojici úseèek testoval, zda se protínají. Èasovou slo¾itost +algoritmu v¹ak posuzujeme i vzhledem k velikosti výstupu $p$. Typické +rozmístìní úseèek mívá toti¾ prùseèíkù spí¹e pomálu. Pro tento pøípad si +uká¾eme podstatnì rychlej¹í algoritmus. + +Pro jednodu¹¹í popis pøedpokládejme, ¾e úseèky le¾í v obecné poloze. To +znamená, ¾e ¾ádné tøi úseèky se neprotínají v jednom bodì a prùnikem ka¾dých +dvou úseèek je nejvý¹e jeden bod. Navíc pøedpokládejme, ¾e krajní bod ¾ádné +úseèky nele¾í na jiné úseèce a také neexistují vodorovné úseèky. Na závìr si +uká¾eme, jak se s~tìmito pøípady vypoøádat. + +Algoritmus funguje na principu zametání roviny, podobnì jako hledání konvexního +obalu. Budeme posouvat vodorovnou pøímku odshora dolù. V¾dy, kdy¾ narazíme na +nový prùnik, ohlásíme jeho výskyt. Samozøejmì spojité posouvání nahradíme +diskrétním a pøímku v¾dy posuneme do dal¹ího bodu, kde se nìco zajímavého +dìje. + +Tím zajímavým jsou {\I zaèátky úseèek}, {\I konce úseèek} a {\I prùseèíky +úseèek}. Dohromady jim budeme øíkat {\I události.} Po~utøídìní známe pro první +dva typy událostí poøadí, v jakém se objeví. Prùseèíkové události budeme +objevovat prùbì¾nì. + +V~ka¾dém kroku si pamatujeme {\I prùøez} $P$ -- posloupnost úseèek zrovna +protnutých zametací pøímkou. Tyto úseèky máme utøídìné zleva doprava. Navíc si +udr¾ujeme kalendáø $K$ budoucích událostí. V~nìm budou naplánovány v¹echny zaèátky +a konce le¾ící pod zametací pøímkou. Navíc se pro ka¾dou dvojici úseèek podíváme, +zda se pod zametací pøímkou protnou, a~pokud ano, tak takový prùseèík také naplánujeme. +(Mohli bychom pøitom úseèky pova¾ovat za~polopøímky, fale¹né prùseèíky toti¾ +beztak sma¾eme døíve, ne¾ na nì dojde øada.) + +Algoritmus pro hledání prùnikù úseèek pak funguje následovnì: \s{Algoritmus:} @@ -183,22 +255,39 @@ udr \::Pokud je to zaèátek úseèky, zatøídíme novou úseèku do $P$. \::Pokud je to konec úseèky, odebereme úseèku z $P$. \::Pokud je to prùseèík, nahlásíme ho a prohodíme úseèky v $P$. -\::Navíc v¾dy pøepoèítáme prùseèíkové události, v¾dy maximálnì dvì odebereme a dvì nové pøidáme. +\::Navíc v¾dy pøepoèítáme naplánované prùseèíkové události -- v¾dy maximálnì dvì odebereme a dvì nové pøidáme. \endalgo -Zbývá rozmyslet si, jaké datové struktury pou¾ijeme, abychom prùseèíky nalezli dostateènì rychle. Pro kalendáø pou¾ijeme napøíklad haldu. Prùøez si -budeme udr¾ovat ve vyhledávacím stromì. Poznamenejme, ¾e nemusíme znát souøadnice úseèek, staèí znát jejich poøadí, které se mezi jednotlivými -událostmi nemìní. Pøi pøidávání úseèek procházíme stromem a porovnáváme souøadnice v prùøezu, které prùbì¾nì dopoèítáváme. - -Kalendáø obsahuje v¾dy nejvý¹e $\O(n)$ událostí. Podobnì prùøez obsahuje v ka¾dém okam¾iku nejvý¹e $\O(n)$ úseèek. Jednu událost kalendáøe doká¾eme -o¹etøit v èase $\O(\log n)$. V¹ech událostí je $\O(n+p)$, a tedy celková slo¾itost algoritmu je $\O((n+p) \log n)$. - -Slíbili jsme, ¾e popí¹eme, jak se vypoøádat s vý¹e uvedenými podmínkami na vstup. Události kalendáøe se stejnou $y$-ovou souøadnicí budeme tøídit v -poøadí zaèátky, prùseèíky a konce úseèek. Tím nahlásíme i prùseèíky krajù úseèek a ani vodorovné úseèky nebudou vadit. Podobnì se není tøeba obávat -prùseèíkù více úseèek v jednom bodì. Úseèky jdoucí stejným smìrem, jejich¾ prùnik je úseèka, jsou komplikovanìj¹í, ale lze jejich prùseèíky o¹etøit a -vypsat tøeba souøadnice úseèky tvoøící jejich prùnik. - -Na závìr poznamenejme, ¾e Balaban vymyslel efektivnìj¹í algoritmus, který funguje v èase $\O(n \log n + p)$, ale je podstatnì komplikovanìj¹í. +Zbývá rozmyslet, jaké datové struktury pou¾ijeme pro reprezentaci prùøezu a kalendáøe. +S~kalendáøem je to snadné, ten mù¾eme ulo¾it napøíklad do~haldy. Co potøebujeme dìlat +s~prùøezem? Vkládat a odebírat úseèky, ale také k~dané úseèce nalézt jejího pøedchùdce +a následníka (to je potøeba pøi plánování prùseèíkových událostí). Nabízí se vyu¾ít +vyhledávací strom, ov¹em jako klíèe v~nìm nemohou vystupovat $x$-ové souøadnice úseèek +(respektive jejich prùseèíkù se zametací pøímkou). Ty se toti¾ pøi ka¾dém posunutí +na¹eho \uv{ko¹tìte} mohou v¹echny zmìnit. + +Ulo¾íme tedy do~vrcholù místo souøadnic jen odkazy na úseèky. Ty se nemìní (a~mezi +událostmi se nemìní ani jejich poøadí, co¾ je dùle¾ité) a kdykoliv nìjaká operace +se~stromem nav¹tíví jeho vrchol, dopoèítáme aktuální souøadnici úseèky a podle toho +se rozhodneme, zda se vydat doleva nebo doprava. + +Prùøez obsahuje v¾dy nejvý¹e~$n$ úseèek, tak¾e operace se stromem budou +trvat $\O(\log n)$. V~kalendaøi se nachází nejvý¹e~$n$ zaèátkù a koncù +a nejvý¹e~$n$ prùseèíkových událostí (ty plánujeme pro dvojice úseèek +sousedících v~prùøezu, a~tìch je v¾dy nejvý¹e~$n$). Operace s~kalendáøem +proto trvají také $\O(\log n)$. + +Pøi vyhodnocování ka¾dé události provedeme $\O(1)$ operací s~datovými +strukturami, tak¾e událost zpracujeme v~èase $\O(\log n)$. V¹ech událostí +dohromady je pøitom $\O(n+p)$, a~proto celý algoritmus dobìhne v~èase +$\O((n+p) \log n)$. + +\s{Cvièení:} Popi¹te, jak algoritmus upravit, aby nepotøeboval pøedpoklad +obecné polohy úseèek. Podobnì jako u~konvexního obalu, i zde staèí jednoduché +úpravy. + +Na závìr poznamenejme, ¾e existuje efektivnìj¹í, by» daleko komplikovanìj¹í, +algoritmus od Balabana dosahující èasové slo¾itosti $\O(n \log n + p)$. \h{Hledání nejbli¾¹ích bodù a Voroného diagramy} @@ -206,7 +295,7 @@ Nyn {\I Eskymáci tráví vìt¹inu èasu doma, ve svém iglù. Takový medvìd je na své toulce zasnì¾enou krajinou, kdy¾ tu se najednou rozhodne nav¹tívit nìjakého Eskymáka. Proto se podívá do své medvìdí mapy a nalezne nejbli¾¹í iglù. Má to ale jeden háèek, iglù jsou spousty a medvìd by dávno usnul, ne¾ by -nejbli¾¹í objevil.}\foot{Zlí jazykové by øekli, ¾e medvìdi jsou moc líní a nebo v mapách ani èíst neumí!} +nejbli¾¹í objevil.} Popí¹eme si nejprve, jak vypadá medvìdí mapa. Medvìdí mapa obsahuje celou Arktidu a jsou v ní vyznaèena v¹echna iglù. Navíc obsahuje vyznaèené oblasti tvoøené body, které jsou nejblí¾e k jednomu danému iglù. Takovému schématu se øíká {\I Voroného diagram}. Ten pro zadané body $x_1, \ldots, x_n$ @@ -215,23 +304,15 @@ tyto oblasti definov $$B_i = \left\{y \in {\bb R}^2\ \vert\ \forall j:\rho(x_i,y) \le \rho(x_j,y)\right\},$$ kde $\rho(x,y)$ znaèí vzdálenost bodù $x$ a $y$. +\twofigures{8-geom2_2_polorovina.eps}{Body bli¾¹í k $a$ ne¾ $b$.}{1.25in}{8-geom2_3_voroneho_diagram.eps}{Voroného diagram.}{2.5in} + Uká¾eme si, ¾e Voroného diagram má pøekvapivì jednoduchou strukturu. Nejprve uva¾me, jak budou vypadat oblasti $B_a$ a $B_b$ pouze pro dva body $a$ a $b$, jak je naznaèeno na obrázku. V¹echny body stejnì vzdálené od $a$ i $b$ le¾í na pøímce $p$ -- ose úseèky $ab$. Oblasti $B_a$ a $B_b$ jsou tedy tvoøeny polorovinami ohranièenými osou $p$. Tedy obecnì tvoøí mno¾ina v¹ech bodù bli¾¹ích k $x_i$ ne¾ k $x_j$ nìjakou polorovinu. Oblast $B_i$ obsahuje v¹echny body, které jsou souèasnì bli¾¹í k $x_i$ ne¾ ke v¹em ostatním bodùm $x_j$ -- tedy le¾í ve v¹ech polorovinách souèasnì. -Ka¾dá z oblastí $B_i$ je tvoøena prùnikem $n-1$ polorovin, tedy je to (mo¾ná neomezený) mnohoúhelník.\foot{Sly¹eli jste u¾ o lineárním programování? -Jak název vùbec nenapoví, {\I lineární programování} je teorii zabývající se øe¹ením a vlastnostmi soustav lineárních nerovnic. Lineární program je -popsaný lineární funkcí, kterou chceme maximalizovat za podmínek popsaných soustavou lineárních nerovnic. Ka¾dá nerovnice urèuje poloprostor, ve -kterém se pøípustná øe¹ení nachází. Proto¾e pøípustné øe¹ení splòuje v¹echny nerovnice zároveò, je mno¾ina v¹ech pøípustných øe¹ení (mo¾ná neomezený) -mnohostìn, obecnì ve veliké dimenzi ${\bb R}^d$, kde $d$ je poèet promìnných. Mno¾iny $B_i$ lze snadno popsat jako mno¾iny v¹ech pøípustných øe¹ení -lineárních programù pomocí vý¹e ukázaných polorovin. Na závìr poznamenejme, ¾e dlouho otevøená otázka, zda lze nalézt optimální øe¹ení lineárního -programu v polynomiálním èase, byla pozitivnì vyøe¹ena -- je znám polynomiální algoritmus, kterému se øíká {\I metoda vnitøního bodu}. Na druhou -stranu, pokud chceme najít pøípustné celoèíselné øe¹ení, je úloha NP-úplná a je jednoduché na ni pøevést spoustu optimalizaèních problémù. Dokázat -NP-tì¾kost není pøíli¹ tì¾ké. Na druhou stranu ukázat, ¾e tento problém le¾í v NP, není vùbec jednoduché.} +Ka¾dá z oblastí $B_i$ je tvoøena prùnikem $n-1$ polorovin, tedy je to (mo¾ná neomezený) mnohoúhelník. Pøíklad Voroného diagramu je naznaèen na obrázku. Zadané body jsou oznaèeny prázdnými krou¾ky a hranice oblastí $B_i$ jsou vyznaèené èernými èárami. -\twofigures{8-geom2_2_polorovina.eps}{Body bli¾¹í k $a$ ne¾ $b$.}{1.25in}{8-geom2_3_voroneho_diagram.eps}{Voroného diagram.}{2.5in} - Není náhoda, pokud vám hranice oblastí pøipomíná rovinný graf. Jeho vrcholy jsou body, které jsou stejnì vzdálené od alespoò tøí zadaných bodù. Jeho stìny jsou oblasti $B_i$. Jeho hrany jsou tvoøeny èástí hranice mezi dvìma oblastmi -- body, které mají dvì oblasti spoleèné. Obecnì prùnik dvou oblastí mù¾e být, v závislosti na jejich sousedìní, prázdný, bod, úseèka, polopøímka nebo dokonce celá pøímka. V dal¹ím textu si pøedstavme, ¾e celý -- 2.39.2