From: Martin Mares Date: Tue, 10 Jan 2012 20:50:28 +0000 (+0100) Subject: KMP: Algoritmus KMP dopsan, RK presunut na konec kapitoly X-Git-Url: http://mj.ucw.cz/gitweb/?a=commitdiff_plain;h=b3e57495399912e285be32f059d153049cc46328;p=ads2.git KMP: Algoritmus KMP dopsan, RK presunut na konec kapitoly --- diff --git a/1-kmp/1-kmp.tex b/1-kmp/1-kmp.tex index a90d643..dc111bc 100644 --- a/1-kmp/1-kmp.tex +++ b/1-kmp/1-kmp.tex @@ -128,99 +128,108 @@ bude nedefinovan Kdybychom takový automat mìli, mohli bychom pomocí nìj inkrementální algoritmus z~pøedchozí sekce popsat následovnì: +\s{Krok($I$, $x$):} \cmt{Jeden krok automatu: jsme ve stavu~$I$, pøeèetli jsme znak~$x$.} +\algo +\:Dokud $\iota[I] \neq x~\&~I \neq 0: I \leftarrow Z[I]$. +\:Pokud $\iota[I] = x$, pak $I \leftarrow I + 1$. +\:Vrátíme nový stav~$I$. +\endalgo + \s{Hledej($\sigma$):} \algo -\:$S \leftarrow 0$. +\:$I \leftarrow 0$. \:Pro znaky $x\in\sigma$ postupnì provádíme: -\:$\indent$Dokud $\iota[S] \neq x~\&~S \neq 0: S \leftarrow Z[S]$. -\:$\indent$Pokud $\iota[S] = x$, pak $S \leftarrow S + 1$. -\:$\indent$Pokud $S = J$, ohlásíme výskyt. +\::$I \leftarrow \(I,x)$. +\::Pokud $I = J$, ohlásíme výskyt. \endalgo -\s{Invariant:} Stav algoritmu~$S$ v~ka¾dém okam¾iku øíká, jaký nejdel¹í +\s{Invariant:} Stav algoritmu~$I$ v~ka¾dém okam¾iku øíká, jaký nejdel¹í prefix jehly je suffixem zatím pøeètené èásti sena. (To u¾ víme z~úvah o~inkrementálním algoritmu.) -Z~invariantu ihned plyne, ¾e algoritmus správnì ohlásí v¹echny výskyty. -Jen musíme opravit drobnou chybu -- algoritmus se toti¾ obèas -zeptá na~dopøednou hranu z~posledního stavu. Pokud jsme právì ohlásili výskyt -(jsme tedy v~posledním stavu) a~pøijde nìjaký dal¹í znak, algoritmus se ptá, -zda je roven tomu, co je na~dopøedné hranì z~posledního stavu. Ta ale -neexistuje. Jednodu¹e to napravíme tak, ¾e pøidáme fiktivní hranu, -na~které se vyskytuje nìjaké \uv{nepísmenko} -- nìco, co se nerovná ¾ádnému -jinému písmenku. Zajistíme tak, ¾e se po~této hranì nikdy nevydáme. -Dodefinujeme tedy $\iota[J]$ odli¹nì od~v¹ech znakù.\foot{V jazyce C se toto -dodefinování provede vlastnì zadarmo, nebo» ka¾dý øetìzec je v~nìm ukonèen -znakem s~kódem nula, který se ve~vstupu nevyskytne\dots Algoritmus bude tedy -fungovat i~bez tohoto dodefinování. V jiných jazycích je ale tøeba na~nìj -nezapomenout!} +\s{Dùsledek:} Algoritmus ohlásí v¹echny výskyty. Pokud jsme toti¾ právì +pøeèetli poslední znak nìjakého výskytu, je celá jehla suffixem zatím +pøeètené èásti sena, tak¾e se musíme nacházet v~posledním stavu. -\h{XXX dál následuje pùvodní, je¹tì neupravený text XXX} +Jen musíme opravit drobnou chybu -- tìsnì poté, co ohlásíme výskyt, se +algoritmus zeptá na~dopøednou hranu z~posledního stavu. Ta ale +neexistuje. Napravíme to jednodu¹e: pøidáme fiktivní dopøednou hranu, +na~ní¾ je napsán znak odli¹ný od~v¹ech skuteèných znakù. Tím zajistíme, +¾e se po této hranì nikdy nevydáme. Staèí tedy vhodnì dodefinovat $\iota[i]$.% +\foot{V jazyce C mù¾eme zneu¾ít toho, ¾e ka¾dý øetìzec je ukonèen znakem +s~nulovým kódem.} -Pojïme si rozmyslet, ¾e z~tohoto invariantu ihned plyne, ¾e algoritmus najde to, co má. Kdykoli toti¾ ohlásí nìjaký výskyt, tak tam tento výskyt opravdu je. Kdykoli pak má nìjaký výskyt ohlásit, tak se v~této situaci jako suffix toho právì pøeèteného textu vyskytuje hledané slovo, pøièem¾ hledané slovo je urèitì stav a~zároveò nejdel¹í ze v¹ech existujících stavù. Tak¾e invariant opravdu øíká, ¾e jsme právì v~koncovém stavu a~algoritmus nám tedy ohlásí výskyt. - -\s{Lemma:} Funkce {\I Hledej} bì¾í v~èase $\O(S)$. +\s{Lemma:} Funkce \ bì¾í v~èase $\O(S)$. \proof -Funkce {\I Hledej} chodí po~dopøedných a~zpìtných hranách. Dopøedných hran projdeme urèitì maximálnì tolik, kolik je délka sena. Pro ka¾dý znak pøeètený ze sena toti¾ jdeme nejvý¹e jednou po~dopøedné hranì. Se zpìtnými hranami se to má tak, ¾e na~jeden pøeètený znak z~textu se mù¾eme po~zpìtné hranì vracet maximálnì $J$-krát. Z~tohoto by nám v¹ak vy¹la slo¾itost $\O(JS)$, èím¾ bychom si nepomohli. Zachrání nás ale pøímoèarý potenciál. Uvìdomme si, ¾e chùze po~dopøedné hranì zvý¹í $I$ o~jedna a~chùze po~zpìtné hranì $I$ sní¾í alespoò o~jedna. Vzhledem k~tomu, ¾e $I$ není nikdy záporné a~na~zaèátku je nulové, zjistíme, ¾e krokù zpìt mù¾e být maximálnì tolik, kolik krokù dopøedu. Èasová slo¾itost hledání je tedy lineární vzhledem k~délce sena. \qed - -Nyní nám zbývá na~první pohled malièkost -- toti¾ zkonstruovat automat. Zkonstruovat dopøedné hrany zvládneme zjevnì snadno, jsou toti¾ explicitnì popsané hledaným slovem. Tì¾¹í u¾ to bude pro hrany zpìtné. Vyu¾ijeme k~tomu následující pozorování: - -\s{Pozorování:} -Pøedstavme si, ¾e automat u¾ máme hotový a~tím, ¾e budeme sledovat jeho chování, chceme zjistit, jak v~nìm vedou zpìtné hrany. -Vezmìme si nìjaký stav~$\beta$. To, kam z~nìj vede zpìtná hrana zjistíme tak, ¾e spustíme automat na~øetìzec $\beta$~bez prvního písmenka a~stav, ve~kterém se automat zastaví, je pøesnì ten, kam má vést i~zpìtná hrana z~$\beta$. Jinými slovy víme, ¾e $z(\beta) = \alpha (\beta[1:])$. -Proè takováto vìc funguje? V¹imìme si, ¾e definice $z$ a~to, co nám o~$\alpha$ øíká invariant, je témìø toto¾né -- $z(\beta)$ je nejdel¹í vlastní suffix $\beta$, který je stavem, $\alpha(\beta)$ je nejdel¹í suffix $\beta$, který je stavem. Jediná odli¹nost je v~tom, ¾e definice $z$ narozdíl od~definice $\alpha$ zakazuje nevlastní suffixy. Jak nyní vylouèit suffix $\beta$, který by byl roven $\beta$ samotné? Zkrátíme $\beta$ o~první znak. Tím pádem v¹echny suffixy $\beta$ bez prvního znaku jsou stejné jako v¹echny vlastní suffixy $\beta$. - -K èemu je toto pozorování dobré? Rozmysleme si, ¾e pomocí nìj u¾ doká¾eme zkonstruovat zpìtné hrany. Není to ale trochu divné, kdy¾ pøi simulování automatu na~øetìzec bez prvního znaku u¾ zpìtné hrany potøebujeme? Není. Za chvíli zjistíme, ¾e takto mù¾eme zji¹»ovat zpìtné hrany postupnì -- a~to tak, ¾e pou¾íváme v¾dy jenom ty, které jsme u¾ sestrojili. - -Takovémuhle pøístupu, kdy pøi konstruování chtìného u¾ pou¾íváme to, co chceme sestrojit, ale pouze ten kousek, který ji¾ máme hotový, se v~angliètinì øíká {\I bootstrapping}\foot{Z~tohoto slova vzniklo i~{\I bootování} poèítaèù, kdy operaèní systém v~podstatì zavádí sám sebe. Bootstrap znamená èesky ¹truple -- tedy oèko na~konci boty, které slou¾í k~usnadnìní nazouvání. A~jak souvisí ¹truple s~algoritmem? To se zase musíme vrátit k~pøíbìhùm o~baronu Prá¹ilovi, mezi nimi¾ je i~ten, ve~kterém baron Prá¹il vypráví o~tom, jak sám sebe vytáhl z~ba¾iny za ¹truple. Stejnì tak i~my budeme algoritmus konstruovat tím, ¾e se budeme sami vytahovat za ¹truple, tedy bootstrappovat.}. -V¹imnìme si, ¾e pøi výpoètu se vstupem $\beta$ projde automat jenom prvních $\vert \beta \vert$ stavù. Automat se evidentnì nemù¾e dostat dál, proto¾e na~ka¾dý krok dopøedu (doprava) spotøebuje písmenko $\beta$. Tak¾e krokù doprava je maximálnì tolik, kolik je $\vert \beta \vert$. Jinými slovy kdybychom ji¾ mìli zkonstruované zpìtné hrany pro prvních $\vert \beta \vert$ stavù (tedy $0 \dots \vert \beta \vert - 1$), tak pøi tomto výpoètu, který potøebujeme na~zkonstruování zpìtné hrany z~$\beta$, je¹tì tuto zpìtnou hranu nemù¾eme potøebovat. Vystaèíme si s~tìmi, které ji¾ máme zkonstruované. +Výpoèet funkce mù¾eme rozdìlit na prùchody dopøednými a zpìtnými hranami. +S~dopøednými je to snadné -- za~ka¾dý z~$S$ znakù sena projdeme po nejvý¹e +jedné dopøedné hranì. To o~zpìtných hranách neplatí, ale pomù¾e nám, ¾e ka¾dá +dopøedná hrana vede o~právì~1 stav doprava a ka¾dá zpìtná o~aspoò~1 stav +doleva. Proto je v¹ech prùchodù po~zpìtných hranách nejvý¹e tolik, kolik +jsme pro¹li dopøedných hran, tak¾e také nejvý¹e~$S$. +\qed -Nabízí se tedy zaèít zpìtnou hranou z~prvního znaku (která vede evidentnì do~$\varepsilon$), pak postupnì brát dal¹í stavy a~pro ka¾dý z~nich si spoèítat, kdy spustíme automat na~jméno stavu bez prvního znaku a~tím získáme dal¹í zpìtnou hranu. Toto funguje, ale je to kvadratické \dots. Máme toti¾ $J$ stavù a~pro ka¾dý z~nich nám automat bì¾í v~èase a¾ lineárním s~$J$. Jak z~toho ven? - -Z~prvního stavu povede zpìtná funkce do~$\varepsilon$. Pro dal¹í stavy chceme spoèítat zpìtnou funkci. Z~druhého stavu $\iota[0:2]$ tedy automat spustíme na~$\iota[1:2]$, dále pak na~$\iota[1:3]$, $\iota[1:4]$, atd. Ty øetìzce, pro které potøebujeme spo¹tìt automat, abychom dostali zpìtné hrany, jsou tedy ve~skuteènosti takové, ¾e ka¾dý dal¹í dostaneme roz¹íøením pøedchozího o~jeden znak. To jsou ale pøesnì ty stavy, kterými projde automat pøi zpracovávání øetìzce $\iota$ od~prvního znaku dál. Jedním prùchodem automatu nad jehlou bez prvního písmenka se tím pádem rovnou dozvíme v¹echny údaje, které potøebujeme. -Z~pøedchozího pozorování plyne, ¾e nikdy nebudeme potøebovat zpìtnou hranu, kterou jsme je¹tì nezkonstruovali a~jeliko¾ víme, ¾e jedno prohledání trvá lineárnì s~délkou toho, v~èem hledáme, tak toto celé pobì¾í v~lineárním èase. Dostaneme tedy následující algoritmus: - -\s{Konstrukce zpìtné funkce:} +\s{Konstrukce automatu:} +Algoritmus je tedy lineární, ale potøebuje, aby mu nìkdo zkonstruoval +automat. Dopøedné hrany vytvoøíme snadno, ale jak si poøídit ty zpìtné? + +Podnikneme my¹lenkový pokus: Pøedstavme si, ¾e automat u¾ máme hotový, ale nevidíme, +jak vypadá uvnitø. Chtìli bychom zjistit, jak v~nìm vedou zpìtné hrany, ov¹em jediné, +co umíme, je spustit automat na nìjaký øetìzec a zjistit, v~jakém stavu skonèil. + +Tvrdíme, ¾e pro zji¹tìní zpìtné hrany ze~stavu~$\alpha$ staèí automatu pøedlo¾it +øetìzec $\alpha[1:{}]$. Definice zpìtné funkce je toti¾ nápadnì podobná invariantu, +který jsme o~funkci \ dokázali. Obojí hovoøí o~nejdel¹ím suffixu daného +slova, který je prefixem jehly. Jediný rozdíl je v~tom, ¾e v~pøípadì zpìtné funkce +uva¾ujeme pouze vlastní suffixy, zatímco invariant pøipou¹tí i nevlastní. To ov¹em +snadno vyøe¹íme \uv{ukousnutím} prvního znaku jména stavu. + +Pokud chceme objevit v¹echny zpìtné hrany, staèí automat spou¹tìt postupnì +na øetìzce $\iota[1:1]$, $\iota[1:2]$, $\iota[1:3]$, atd. Jeliko¾ funkce \ +je lineární, stálo by nás to dohromady $\O(J^2)$. Pokud si ale v¹imneme, ¾e ka¾dý +ze~zmínìných øetìzcù je prefixem toho následujícího, je jasné, ¾e staèí spustit +automat jen jednou na øetìzec $\iota[1:{}]$ a jen zaznamenávat, kterými stavy +jsme pro¹li. + +To je zajímavé pozorování, øeknete si, ale jak nám pomù¾e ke~konstrukci automatu, +kdy¾ samo u¾ hotový automat potøebuje? Pomù¾e pìkný trik: pokud hledáme zpìtnou +hranu z~$I$-tého stavu, spou¹tíme automat na slovo délky~$I-1$, tak¾e se mù¾eme +dostat pouze do prvních~$I-1$ stavù a vùbec nám nevadí, ¾e v~tom $I$-tém je¹tì +není zpìtná hrana hotova.% +\foot{Konstruovat nìjaký objekt pomocí tého¾ objektu je osvìdèený postup, který +si u¾ vyslou¾il i svùj vlastní název. V~angliètinì se mu øíká {\I bootstrapping} +a z~tohoto názvu vzniklo i bootování poèítaèù, proto¾e pøi nìm operaèní systém +vlastnì do pamìti zavádí sám sebe. Kde se toto slovo vzalo? Bootstrap znamená èesky +{\I ¹truple} -- to je takové to oèko na patì boty, které usnadòuje nazouvání. +A~v~jednom z~pøíbìhù o~baronu Prá¹ilovi sly¹íme barona vyprávìt, jak se uvíznuv +v~ba¾inì zachránil tím, ¾e se vytáhl za ¹truple. Krásný popis bootování, není-li¾ +pravda?} + +Konstrukce automatu tedy bude vypadat tak, ¾e nejdøíve sestrojíme pouze dopøedné +hrany, pak rozpracovaný automat spustíme na øetìzec $\iota[1:{}]$ a podle toho, +jakými stavy prochází, doplòujeme zpìtné hrany. A~jeliko¾ vyhledávání je lineární, +celá konstrukce trvá $\O(J)$. + +Hotový algoritmus mù¾eme zapsat následovnì: + +\s{Konstrukce zpìtných hran:} \algo \:$Z[0] \leftarrow ?$, $Z[1] \leftarrow 0$. \:$I \leftarrow 0$. -\:Pro $k = 2 \dots J$: -\::$I \leftarrow \( I , \iota [k])$. -\::$Z[k] \leftarrow I$. +\:Pro $K = 2, \ldots, J-1$: +\::$I \leftarrow \(I, \iota[K])$. +\::$Z[K] \leftarrow I$. \endalgo -Zaèínáme tím, ¾e nastavíme zpìtnou hranu z~prvních dvou stavù, pøièem¾ $z[0]$ je nedefinované, proto¾e tuto zpìtnou hranu nikdy nepou¾íváme. Dále postupnì simulujeme výpoèet automatu nad slovem bez prvního znaku a~po ka¾dém kroku se dozvíme novou zpìtnou hranu. {\I Krokem} automatu pak není nic jiného ne¾ vnitøek (3. a~4. bod) na¹í hledací procedury. To, kam jsme se dostali, pak zaznamenáme jako zpìtnou funkci z~$k$. -Èili pou¹tíme automat na~jehlu bez prvního písmenka, provedeme v¾dy jeden krok automatu (pøes dal¹í písmenko jehly) a~zapamatujeme si, jakou zpìtnou funkci jsme zrovna dostali. Díky pozorováním navíc víme, ¾e zpìtné hrany konstruujeme správnì, nikdy nepou¾ijeme zpìtnou hranu, kterou jsme je¹tì nesestrojili a~víme i~to, ¾e celou konstrukci zvládneme v~lineárním èase s~délkou jehly. +A~jsme hotovi výsledky shrnout do následující vìty: \s{Vìta:} Algoritmus KMP najde v¹echny výskyty v~èase $O(J+S)$. \proof -Lineární èas s~délkou jehly potøebujeme na~postavení automatu, lineární èas s~délkou sena pak potøebujeme na~samotné vyhledání. - -\h{Rabinùv-Karpùv algoritmus} - -Nyní si uká¾eme je¹tì jeden algoritmus na~hledání jedné jehly, který nebude mít v~nejhor¹ím pøípadì lineární slo¾itost, ale bude ji mít prùmìrnì. Bude daleko jednodu¹¹í a~uká¾e se, ¾e je v~praxi daleko rychlej¹í. Bude to algoritmus zalo¾ený na~hashování. - - -Pøedstavme si, ¾e máme seno délky $S$ a~jehlu délky $J$, a~vezmìme si nìjakou hashovací funkci, které dáme na~vstup $J$-tici znakù (tedy podslova dlouhá jako jehla). Tato hashovací funkce nám je pak zobrazí do~mno¾iny $\{0,\ldots,N-1\}$ pro nìjaké dost velké~$N$. Jak nám toto pomù¾e pøi hledání jehly? Vezmeme si libovolné \uv{okénko} délky $J$ a~ne¾ budeme zji¹»ovat, zda se v~nìm jehla vyskytuje, tak si spoèítáme hashovací funkci a~porovnáme ji s~hashem jehly. Èili ptáme se, jestli je hash ze sena od~nìjaké pozice $I$ do~pozice $I+J$ roven hashi jehly -- formálnì: $h(\sigma [I: I+J ]) = h(\iota)$. Teprve tehdy, kdy¾ zjistíme, ¾e se hodnota hashovací fce shoduje, zaèneme doopravdy porovnávat øetìzce. - -Není to ale nìjaká hloupost? Mù¾e nám vùbec takováto konstrukce pomoci? Není to tak, ¾e na~spoèítání hashovací funkce z~$J$ znakù, potøebujeme tìch $J$ znakù pøeèíst, co¾ je stejnì rychlé, jako rovnou øetìzce porovnávat? Pou¾ijeme trik, který bude spoèívat v~tom, ¾e si zvolíme ¹ikovnou hashovací funkci. Udìláme to tak, abychom ji mohli pøi posunutí \uv {okénka} o~jeden znak doprava v~konstantním èase pøepoèítat. Chceme umìt z~$h(x_1 \dots x_j)$ spoèítat $h(x_2 \dots x_{j+1})$. -Na~zaèátku si tedy spoèítáme hash jehly a~první $J$-tice znakù sena. Pak ji¾ jenom posouváme \uv {okénko} o~jedna, pøepoèítáme hashovací funkci a~kdy¾ se shoduje s~hashem jehly, tak porovnáme. Budeme pøitom vìøit tomu, ¾e pokud se tam jehla nevyskytuje, pak máme hashovací funkci natolik rovnomìrnou, ¾e pravdìpodobnost toho, ¾e se pøesto strefíme do~hashe jehly, je $1/N$. Jinými slovy jenom v~jednom z~øádovì $N$ pøípadù budeme porovnávat fale¹nì -- tedy provedeme porovnání a~vyjde nám, ¾e výsledek je neshoda. V~prùmìrném pøípadì tedy mù¾eme stlaèit slo¾itost a¾ témìø k~lineární. - -Podívejme se teï na~prùmìrnou èasovou slo¾itost. Budeme urèitì potøebovat èas na~projití jehly a~sena. Navíc strávíme nìjaký èas nad fale¹nými porovnáními, kterých bude v~prùmìru na~ka¾dý $N$-tý znak sena jedno porovnání s~jehlou -- tedy $SJ / N$, pøièem¾ $N$ mù¾eme zvolit dost velké na~to, abychom tento èlen dostali pod nìjakou rozumnou konstantu... Nakonec budeme potøebovat jedno porovnání na~ka¾dý opravdový výskyt, èemu¾ se nevyhneme. Pøipoèteme tedy je¹tì $J \cdot$ {\I $\sharp$výskytù}. Dostáváme tedy: $ \O(J+S+SJ/N+J \cdot$ {\I $\sharp$výskytù}). - -Zbývá malièkost -- toti¾ kde vzít hashovací funkci, která toto v¹e splòuje. Jednu si uká¾eme. Bude to vlastnì takový hezký polynom: -$$h(x_1 \dots x_j) := \left(\sum_{I=1}^{J} x_I \cdot p^{J-I}\right) \bmod N.$$ -Jinak zapsáno se tedy jedná o: -$$(x_1 \cdot p^{J-1} + x_2 \cdot p^{J-2} + \dots + x_J \cdot p^0 ) \bmod N.$$ -Po posunutí okénka o~jedna chceme dostat: -$$(x_2 \cdot p^{J-1} + x_3 \cdot p^{J-2} + \dots + x_J \cdot p^1 + x_{J+1} \cdot p^0 ) \bmod N.$$ -Kdy¾ se ale podíváme na~èleny tìchto dvou polynomù, zjistíme, ¾e se li¹í jen o~málo. Pùvodní polynom staèí pøenásobit~$p$, odeèíst první èlen s~$x_1$ a~naopak pøièíst chybìjící èlen $x_{J+1}$. Dostáváme tedy: -$$h(x_2 \dots x_{J+1}) = (p \cdot h(x_1 \dots x_J) - x_1 \cdot p^J + x_{J+1}) \bmod N.$$ -Pøepoèítání hashovací funkce tedy není nic jiného, ne¾ pøenásobení té minulé~$p$, odeètení nìjakého násobku toho znaku, který vypadl z~okénka, a~pøiètení toho znaku, o~který se okénko posunulo. Pokud tedy máme k~dispozici aritmetické operace v~konstantním èase, zvládneme konstantnì pøepoèítávat i~hashovací funkci. - -Tato hashovací funkce se dokonce nejen hezky poèítá, ale dokonce se i~opravdu \uv{hezky} chová (tedy \uv{rozumnì} náhodnì), pokud zvolíme vhodné~$p$. To bychom mìli zvolit tak, aby bylo rozhodnì nesoudìlné s~$N$ -- tedy $\(p, N) = 1$. Aby se nám navíc dobøe projevilo modulo obsa¾ené v~hashovací funkci, mìlo by být~$p$ relativnì velké (lze dopoèítat, ¾e optimum je mezi $2/3 \cdot N$ a~$3/4 \cdot N$). S~takto zvoleným~$p$ se tato hashovací funkce chová velmi pøíznivì a~v~praxi má celý algoritmus takøka lineární èasovou slo¾itost (prùmìrnou). +Lineární èas s~délkou jehly potøebujeme na~postavení automatu, lineární èas +s~délkou sena pak potøebujeme na~samotné vyhledání. +\qed \h{Hledání více øetìzcù najednou} Nyní si zahrajeme tuté¾ hru, ov¹em v~trochu slo¾itìj¹ích kulisách. Podíváme se na~algoritmus, který si poradí i~s více ne¾ jednou jehlou. @@ -321,6 +330,30 @@ $$\O\left(\sum_i~\iota_i~+~S~+~\sharp\(p, N) = 1$. Aby se nám navíc dobøe projevilo modulo obsa¾ené v~hashovací funkci, mìlo by být~$p$ relativnì velké (lze dopoèítat, ¾e optimum je mezi $2/3 \cdot N$ a~$3/4 \cdot N$). S~takto zvoleným~$p$ se tato hashovací funkce chová velmi pøíznivì a~v~praxi má celý algoritmus takøka lineární èasovou slo¾itost (prùmìrnou). + %% Cvièení: velké abecedy \bye