From: Martin Mares Date: Thu, 1 Nov 2007 15:05:51 +0000 (+0100) Subject: Revize prvni poloviny kapitoly. Nakonec jsem vetsinu prepsal. X-Git-Url: http://mj.ucw.cz/gitweb/?a=commitdiff_plain;h=54ec17007b8a0e57751135e8ebf360602ea2519f;p=ads2.git Revize prvni poloviny kapitoly. Nakonec jsem vetsinu prepsal. --- diff --git a/1-hradla/1-hradla.tex b/1-hradla/1-hradla.tex index dc2b52c..833cf47 100644 --- a/1-hradla/1-hradla.tex +++ b/1-hradla/1-hradla.tex @@ -1,133 +1,168 @@ -\input ../lecnotes.tex - -\prednaska{1}{Paralelní algoritmy}{(zapsal Jirka Fajfr a Ján Èerný)} - - -\h{Hradlo} -Jedná se o obvod provádìjící elementární binární operace (AND, OR, ...). Ka¾dé hradlo má k-vstupù a právì jeden výstup. Mù¾eme si ho pøedstavit jako funkci -$$f : \{0,1\}^{k} \rightarrow \{0,1\}$$ -\>kde $k$ je poèet vstupù. Pøíklad dvouvstupového hradla provádìjícího operaci AND je na Obrázku 1.1 -\figure{1_1_hradlo.eps}{Obrázek 1.1 - Hradlo provádìjící logickou operaci AND se dvìma vstupy}{4cm} -%\>speciálním pøípadem je hradlo s poètem vstupù $k$ rovným nule. Toto hradlo pova¾ujeme za konstantu. - -\h{Druhy hradlových sítí} -\itemize\ibull -\:boolovské obvody (maximálnì dvoustavová hradla) -\:kombinaèní obvod (hradla s mnoha stavy) -\endlist - -\h{Hradlová sí»} -Hradlová sí» je obvod slo¾ený ze soustavy navzájem propojených hradel, vstupních a výstupních portù. Dohromady tvoøí acyklický orientovaný graf s vrcholy $V = I \cup O \cup H$ a hranami $E$. Hradlová sí» musí splòovat následující podmínky -\numlist{\ndotted} -\:Výsledný graf je acyklický -\:Do ¾ádného vstupu (hradla) nevede více ne¾ jedna hrana -\:V¹echny kromì vstupních portù jsou zapojeny -\:Do vstpních portù nic nevede (vstupní port není výsledkem ¾ádného hradla) -\:Výstupní porty nejsou zapojeny (nejsou zdrojem ¾ádného hradla) -\endlist - -\s{Vícevstupové hradlo s neomezeným poètem vstupù:} nepraktické (nerealizovatelné) vìt¹inou se poèet vstupù omezuje konstantou (\#) -\figure{1_2_vice_vstupove_hradlo.eps}{Obrázek 1.2 - Trojvstupové hradlo na funkci AND}{3cm} - -\s{Vícevstupové hradlo:} hradlo z Obrázku 1.2, lze jednodu¹e simulovat soustavou dvou dvouvstupových hradel -\figure{1_3_vice_vstupove_hradlo.eps}{Obrázek 1.3 - Dvouvstupové hradlo simulující funkci trojvstupového AND}{3cm} - -\s{Definice:} {\I Hradlová sí»} je obvod slo¾ený ze soustavy hradel tvoøící acyklický orientovaný graf s vrcholy $V = I \cup O \cup H$ \foot{I - vstupní porty, O - výstupní porty, H - hradla} a hranami $E$, takovými, ¾e -\numlist{\ndotted} -\:$\forall v \in I : deg^{+}(v) = 0$ -\:$\forall v \in O : deg^{-}(v) = 0, deg^{+}(v) = 1$ -\:$\forall v \in H: \exists f(v) : \left\{0,1\right\}^{a(v)} \rightarrow \left\{0,1\right\}$\ \ \ \foot{$f(v)$ je funkce vykonávaná hradlem a $a(v)$ je arita této funkce} -\endlist - -\>$deg^{+}(v) = a(v)$, hrany vstupující do hradla jsou oèíslovány $1 \ldots a(v)$. -Navíc $\forall v \in H : a(v) \leq 2$. - -\s{Definice:} {\I Konstanta} je hradlo $v$, pro které platí $\#vstupù=0$, tedy ¾e nemá ¾ádné vstupy. - -\s{Definice:} {\I Výpoèet sítì} probíhá v taktech. V 0tém taktu jsou definované právì vstupy. -V i-tém taktu vydají výsledek hradla, která mìla definována vstupy v $(i - 1)$tém taktu. -Kdy¾ jsou definovány hodnoty v¹ech hradel a portù. Sí» se zastaví a vydá výsledek. -\figure{1_7_vypocet_site.eps}{Obrázek 1.4 - Výpoèet hradlové sítì}{6cm} - -\s{Definice:} {\I i-tá vrstva} $\equiv$ vrcholy takové, ¾e $max$ $d(w, v) = i$, kde $w \in I$ a $v \in V$ - -\s{Slo¾itosti:} Èasová slo¾itost je rovna \#poètu vrstev. Prostorová slo¾itost \#hradel sítì -\s{Pøíklady:} -Je na vstupu alespoò 1 jednièka? - -\>{\I První øe¹ení: } zapojíme hradla sériovì za sebou. Èasová a prostorová slo¾itost n (kde n je \# hradel). Hloupé øe¹ení. Nevyu¾íváme paraleního výpoètu, v¾dy mù¾e poèítat jen jedno hradlo. -\figure{1_5_hloupy_or.eps}{Obrázek 1.5 - Hradlová sí», která zjistí zda-li je na vstupu alespoò jedna jednièka}{7cm} - -\>{\I Druhé øe¹ení: } chytøej¹í øe¹ení. Èasová slo¾itost $log(n)$, prostorová slo¾itost n. Výpoèet probíhá správnì po vrstvách -\figure{1_4_chytry_or.eps}{Obrázek 1.6 - Chytøej¹í implementace stejného problému}{8cm} - - -\h{Sèítání dovou binárních èísel} -Máme 2 èísla délky n, oznaèíme $x_i$, $y_i$ èíslice na jejich i-tých místech, $i=0,1,..n-1$, tj $x = x_{n-1}x_{n-2} \ldots x_1x_0$, $y = y_{n-1}y_{n-2} \ldots y_1y_0$. Podobnì jejich souèet znaèíme $z = z_nz_{n-1} \ldots z_1z_0$. Ka¾dý ji¾ urèitì zná jeden algoritmus jak tento souèet spoèítat, a to - -\h{Algoritmus základní ¹koly} -Pøenosy oznaèíme $c_0$ a¾ $c_{n-1}$ v krocích poèítání, dodefinujeme $c_{-1}=0$. Algoritmus probíhá zleva od místa s nejni¾¹í vahou, viz Obrázek 1.6. - -Výsledné èíslo $z_{n}...z_1z_0$ lze tedy vyjádøit pøedpisem $$z_i=x_i \oplus y_i \oplus c_{i-1}$$ kde $\oplus$ znaèí operaci XOR. Pøenos nastane, pokud je alespoò 1 èíslo jednièka, tedy -$$c_i=(x_i \land y_i)\lor((x_i \lor y_i) \land c_{i-1})$$. -\figure{1_6_hloupe_scitani.eps}{Obrázek 1.7 sèítání}{8cm} -Bohu¾el na to abychom spoèítali $z_i$ musíme znát hodnotu $c_{i-1}$, tedy mít spoèítané hodnoty pro v¹echny èísla men¹í ne¾ i. To dává lineární èasovou slo¾itost. Zamysleme se nad tím jak by se proces sèítání mohl zrychlit. - -\h{Trik - chování blokù souètu} - -\figure{1_7_blok_scitani.eps}{Obrázek 1.8 - Blok souètu}{8cm} -\>Blok se mù¾e chovat tøemi rùznými zpùsoby: - -\numlist{\ndotted} -\:V¾dy vydá pøenos 0 -\:V¾dy vydá pøenos 1 -\:Kopíruje (pøedá dál) -\endlist - -\h{Rozdìlení a skládání blokù} -Blok B lze rozdìlit na 2 bloky p,q (pokud B není trivální) -\figure{1_10_konvence_deleni_bloku.eps}{Obrázek 1.9 - Dìlení blokù}{3cm} - - -\h{Triviální bity} -\figure{1_11_tabulka_kodovani.eps}{Obrázek 1.10 - Tabulka triviálních bitù}{3cm} - -\s{Tvrzení:} Ka¾dý blok mohu postavit z triviálních bitù. - -\proof -Dùkaz indukcí z asociativity. - - - -\h{Kódování typù chování blokù} -%\>{\I Sem tabulku prosím :)} - -\>Definujeme (a,x) : -\itemize\ibull -\:$(1,*) = <$ -\:$(0,0) = 0$ -\:$(0,1) = 1$ -\endlist - -\>a operaci skládání blokù $\sigma$ pro kterou platí - -$(a,x) \sigma (b,y) = (c,z)$ - -\>kde - -$c = a \land b$ - -$z = (\neg a \land x) \lor (a \land y)$ - - - -\h{Lep¹í algoritmus sèítání} -V na¹em pùvodním algoritmu ze základní ¹koly jsme mìli O(n) hradel v O(n) hladinách. Algoritmus tedy nebyl paralelní a trval èas O(n). - -\figure{1_9_deleni_bloku.eps}{Obrázek 1.11 - Výpoèet pøenosu}{8cm} -Víme pro ka¾dý blok velikosti $2^k$ na pozici dìlitelné $2^k$ jeho chování. -Teï, kdy¾ u¾ známe v¹echny zbytky $c_0$ a¾ $c_n$ mù¾eme u¾ jednodu¹e v konstantním èase spoèítat výsledek. - - - -\bye +\input ../lecnotes.tex + +\prednaska{1}{Hradlové sítì}{(zapsali Jirka Fajfr a Ján Èerný)} + +Na této pøedná¹ce se budeme zabývat jednoduchým modelem paralelního poèítaèe, +toti¾ hradlovou sítí, a uká¾eme si alespoò jeden efektivní paralelní algoritmus, +konkrétnì sèítání dvojkových èísel v~logaritmickém èase vzhledem k~jejich délce. + +\h{Hradlové sítì} + +\s{Definice:} {\I Hradlo} je element, který poèítá nìjakou pevnì danou funkci +s~$k$ vstupy a jedním výstupem. + +\s{Pøíklad:} Obvykle pracujeme s~booleovskými hradly, ta pak odpovídají funkcím +$f: \{0,1\}^{k} \rightarrow \{0,1\} $. Z~nich nejèastìji potkáme: + +\itemize\ibull +\:0-vstupové: to jsou konstanty {\sc true} a {\sc false}, +\:1-vstupové: identita (ta je vcelku k~nièemu) a negace (znaèíme~$\lnot$), +\:2-vstupuvé: logický souèin ({\sc and},~\&) a souèet ({\sc or},~$\lor$). +\endlist + +\>Hradla kreslíme tøeba následovnì: + +\figure{1_1_hradlo.eps}{Hradlo provádìjící logickou operaci {\sc AND} se dvìma vstupy}{4cm} + +Z~jednotlivých hradel pak vytváøíme hradlové sítì. Pokud pou¾íváme pouze booleovská +hradla, øíkáme takovým sítím {\I booleovské obvody,} pokud operace nad nìjakou obecnìj¹í +(ale koneènou) mno¾inou symbolù (abecedou), nazývají se {\I kombinaèní obvody.} +Ka¾dý vstup hradla je pøipojen buïto na~nìkterý ze~vstupù sítì nebo na~výstup nìjakého +jiného hradla. Výstupy hradel mohou být propojeny na výstupy sítì nebo pøivedeny +na~vstupy dal¹ích hradel, pøièem¾ je zakázáno vytváøet cykly. Ne¾ si øekneme +formální definici, podívejme se na obrázek. + +\todo{OBR} + +\s{Definice:} {\I Hradlová sí»} je urèena: +\itemize\ibull +\:{\I abecedou} $\Sigma$ (to je nìjaká koneèná mno¾ina symbolù, obvykle $\Sigma=\{0,1\}$); +\:mno¾inou {\I hradel} $H$, {\I vstupních portù} $I$ a {\I výstupních portù} $O$; +\:acyklickým orientovaným grafem~$(V,E)$, kde~$V = H \cup I \cup O$; +\:zobrazením~$F$, které ka¾dému hradlu $h\in H$ pøiøadí nìjakou funkci~$F(h): + \Sigma^{a(h)} \rightarrow \Sigma$. To je funkce, kterou toto hradlo vykonává, + a~èíslu $a(h)$ øíkáme {\I arita} hradla~$h$; +\:zobrazením~$z: E \rightarrow {\bb N}$, které ka¾dé hranì vedoucí do~nìjakého + hradla pøiøazuje nìkterý ze vstupù tohoto hradla. +\endlist + +\>Pøitom jsou splnìny následující podmínky: + +\itemize\ibull +\:$\forall i \in I: \deg^{+}(i)=0$ (do~vstupù nic nevede); +\:$\forall o \in O: \deg^{+}(o)=1 \mathbin{\&} \deg^{-}(o)=0$ (z~výstupù nic nevede a do~ka¾dého vede právì jedna hrana); +\:$\forall h \in H: \deg^{+}(v)=a(v)$ (do~ka¾dého hradla vede tolik hran, kolik je jeho arita); +\:$\forall h \in H, 1\le j\le a(h)$ existuje právì jeden vrchol~$v$ takový, ¾e $z(vh)=j$ + (v¹echny vstupy hradel jsou zapojeny). +\endlist + +\s{Pozorování:} Kdybychom pøipustili hradla s~libovolnì vysokým poètem vstupù, mohli bychom +libovolný problém se vstupem délky~$n$ vyøe¹it jedním hradlem o~$n$~vstupech, co¾ není +ani realistické, ani pìkné. Proto pøijmìme omezení, ¾e v¹echna hradla budou mít maximálnì +$k$ vstupù, kde~$k$ je nìjaká pevná konstanta, obvykle dvojka. Následující obrázky +ukazují, jak hradla o~více vstupech nahradit dvouvstupovými: + +\twofigures{1_2_vice_vstupove_hradlo.eps}{Trojvstupové hradlo {\sc and}}{3cm}{1_3_vice_vstupove_hradlo.eps}{Jeho nahrazení 2-vstupovými hradly}{3cm} + +\s{Definice:} {\I Výpoèet sítì} probíhá v taktech. V nultém taktu jsou definovány právì hodnoty +vstupních portù. V~$i$-tém taktu vydají výsledek hradla, která jsou pøipojena na~porty +nebo hradla, jejich¾ hodnota byla definována v~$(i-1)$-ním taktu. A¾ po~nìjakém koneèném +poètu taktù budou definované i hodnoty výstupních portù, sí» se zastaví a vydá výsledek. + +\figure{1_7_vypocet_site.eps}{Výpoèet hradlové sítì}{6cm} + +\>Podle toho, jak sí» poèítá, si ji mù¾eme rozdìlit na~vrstvy: + +\s{Definice:} {\I $i$-tá vrstva} obsahuje v¹echny vrcholy~$v$ takové, ¾e +nejdel¹í cesta z~nìkterého z~portù sítì do~$v$ má délku právì~$i$. To jsou +pøesnì vrcholy, které vydají výsledek poprvé v~$i$-tém taktu výpoètu. +Dává tedy smysl prohlásit za~{\I èasovou slo¾itost} sítì poèet jejích +vrstev. Podobnì {\I prostorovou slo¾itost} definujeme jako poèet hradel +v~síti. + +\s{Pøíklad:} Sestrojte sí», která zjistí, zda se mezi jejími~$n$ vstupy +vyskytuje alespoò jedna jednièka. + +\>{\I První øe¹ení:} zapojíme hradla za~sebe (sériovì). Èasová a prostorová +slo¾itost jsou~$n$. Zde vùbec nevyu¾íváme toho, ¾e by mohlo poèítat více +hradel souèasnì. + +\figure{1_5_hloupy_or.eps}{Hradlová sí», která zjistí zda-li je na vstupu alespoò jedna jednièka}{7cm} + +\>{\I Druhé øe¹ení:} Budeme vrcholy spojovat do~dvojic, pak výsledky z~tìchto +dvojic opìt do~dvojic a tak dále. Tak dosáhneme èasové slo¾itosti $\log_2 n$, +prostorová slo¾itost zùstane lineární. + +\figure{1_4_chytry_or.eps}{Chytøej¹í øe¹ení stejného problému}{8cm} + +\h{Sèítání dvou binárních èísel} + +Mìjme dvì èísla zapsané ve~dvojkové soustavì jako $x_{n-1}\ldots x_1x_0$ a $y_{n-1}\ldots y_1y_0$. +Budeme chtít spoèítat jejich souèet $z_nz_{n-1}\ldots z_1z_0$. + +\h{Algoritmus základní ¹koly} +Pøenosy oznaèíme $c_0$ a¾ $c_{n-1}$ v krocích poèítání, dodefinujeme $c_{-1}=0$. Algoritmus probíhá zleva od místa s nejni¾¹í vahou, viz Obrázek 1.6. + +Výsledné èíslo $z_{n}...z_1z_0$ lze tedy vyjádøit pøedpisem $$z_i=x_i \oplus y_i \oplus c_{i-1}$$ kde $\oplus$ znaèí operaci XOR. Pøenos nastane, pokud je alespoò 1 èíslo jednièka, tedy +$$c_i=(x_i \land y_i)\lor((x_i \lor y_i) \land c_{i-1})$$. +\figure{1_6_hloupe_scitani.eps}{Obrázek 1.7 sèítání}{8cm} +Bohu¾el na to abychom spoèítali $z_i$ musíme znát hodnotu $c_{i-1}$, tedy mít spoèítané hodnoty pro v¹echny èísla men¹í ne¾ i. To dává lineární èasovou slo¾itost. Zamysleme se nad tím jak by se proces sèítání mohl zrychlit. + +\h{Trik - chování blokù souètu} + +\figure{1_7_blok_scitani.eps}{Obrázek 1.8 - Blok souètu}{8cm} +\>Blok se mù¾e chovat tøemi rùznými zpùsoby: + +\numlist{\ndotted} +\:V¾dy vydá pøenos 0 +\:V¾dy vydá pøenos 1 +\:Kopíruje (pøedá dál) +\endlist + +\h{Rozdìlení a skládání blokù} +Blok B lze rozdìlit na 2 bloky p,q (pokud B není trivální) +\figure{1_10_konvence_deleni_bloku.eps}{Obrázek 1.9 - Dìlení blokù}{3cm} + + +\h{Triviální bity} +\figure{1_11_tabulka_kodovani.eps}{Obrázek 1.10 - Tabulka triviálních bitù}{3cm} + +\s{Tvrzení:} Ka¾dý blok mohu postavit z triviálních bitù. + +\proof +Dùkaz indukcí z asociativity. + + + +\h{Kódování typù chování blokù} +%\>{\I Sem tabulku prosím :)} + +\>Definujeme (a,x) : +\itemize\ibull +\:$(1,*) = <$ +\:$(0,0) = 0$ +\:$(0,1) = 1$ +\endlist + +\>a operaci skládání blokù $\sigma$ pro kterou platí + +$(a,x) \sigma (b,y) = (c,z)$ + +\>kde + +$c = a \land b$ + +$z = (\neg a \land x) \lor (a \land y)$ + + + +\h{Lep¹í algoritmus sèítání} +V na¹em pùvodním algoritmu ze základní ¹koly jsme mìli O(n) hradel v O(n) hladinách. Algoritmus tedy nebyl paralelní a trval èas O(n). + +\figure{1_9_deleni_bloku.eps}{Obrázek 1.11 - Výpoèet pøenosu}{8cm} +Víme pro ka¾dý blok velikosti $2^k$ na pozici dìlitelné $2^k$ jeho chování. +Teï, kdy¾ u¾ známe v¹echny zbytky $c_0$ a¾ $c_n$ mù¾eme u¾ jednodu¹e v konstantním èase spoèítat výsledek. + + + +\bye