]> mj.ucw.cz Git - ga.git/blob - 8-qheap/8-qheap.tex
Preklepy.
[ga.git] / 8-qheap / 8-qheap.tex
1 \def\msb{{\rm MSB}}
2 \def\rank{{\rm Rank}}
3
4 \def\pnromanp{(\nroman)}
5 \def\pnromanap{(\nroman ')}
6
7 % Vlozeni obrazku {obrazek}{popisek}
8 \def\nosizefigure#1#2{\bigskip\vbox{\centerline{\epsfbox{#1}}\smallskip\centerline{#2}}\bigskip}
9
10 \input ../sgr.tex
11
12 \prednaska{8}{Q-Heaps}{zapsal Cyril Strejc}
13
14 V~minulé kapitole jsme zavedli výpoèetní model RAM a nahlédli jsme,
15 ¾e na~nìm mù¾eme snadno simulovat vektorový poèítaè s~vektorovými operacemi pracujícími v~konstantním èase.
16 Kdy¾ u¾ máme takový poèítaè, pojïme si ukázat, jaké datové struktury na~nìm mù¾eme
17 vytváøet.
18
19 Bez újmy na~obecnosti budeme pøedpokládat, ¾e hodnoty, které do~struktur ukládáme,
20 jsou navzájem rùzné.
21
22 Svým sna¾ením budeme smìøovat ke~strukturám, které zvládnou operace \<Insert> a \<Delete>
23 v~konstantním èase, pøièem¾ bude omezena buïto velikost èísel nebo maximální velikost
24 struktury nebo obojí.
25
26 \s{Znaèení:} $w$~bude v¾dy znaèit ¹íøku slova RAMu a $n$~velikost vstupu algoritmu,
27 v~nìm¾ datovou strukturu vyu¾íváme (tedy speciálnì víme, ¾e $w\ge\log n$).
28
29 \h{Word-Encoded B-Tree}
30
31 Pùjde o~obyèejný B-strom s daty v~listech, ov¹em kódovaný vektorovì. Do~listù
32 stromu budeme ukládat $k$-bitové hodnoty, vnitøní vrcholy budou obsahovat pouze
33 pomocné klíèe a budou mít nejvý¹e $B$ synù. Strom bude mít hloubku~$h$. Hodnoty
34 v¹ech klíèù ve~vrcholu si budeme ukládat jako vektor, ukazatele na~jednotlivé
35 syny jakbysmet.
36
37 Se~stromem zacházíme jako s~klasickým B-stromem, pøitom operace s~vrcholy
38 provádíme vektorovì: vyhledání pozice prvku ve~vektoru pomocí operace \<Rank>,
39 rozdìlení a sluèování vrcholù pomocí bitových posuvù a maskování, to v¹e
40 v~èase $\O(1)$. Stromové operace (\<Find>, \<FindNext>, \<Insert>, \<Delete>, \dots)
41 tedy stihneme v~èase $\O(h)$.
42
43 Zbývá si rozmyslet, co~musí splòovat parametry struktury, aby se v¹echny
44 vektory ve¹ly do~konstantního poètu slov. Kvùli vektorùm klíèù musí platit
45 $Bk=\O(w)$. Jeliko¾ strom má a¾~$B^h$ listù a nejvý¹e tolik vnitøních vrcholù,
46 ukazatele zabírají $\O(h\log B)$ bitù, tak¾e pro vektory ukazatelù potøebujeme,
47 aby bylo $Bh\log B=\O(w)$. Dobrá volba je napøíklad $B=k=\sqrt w$, $h=\O(1)$, èím¾
48 získáme strukturu obsahující $w^{\O(1)}$ prvkù o~$\sqrt w$ bitech pracující
49 v~konstantním èase.
50
51 \h{Q-Heap}
52
53 Pøedchozí struktura má zajímavé vlastnosti, ale èasto je její pou¾ití
54 znemo¾nìno omezením na~velikost èísel. Popí¹eme tedy o~nìco slo¾itìj¹í
55 konstrukci, která doká¾e toté¾, ale s~a¾ $w$-bitovými èísly.
56 Tato struktura má spí¹e teoretický význam (konstrukce je znaènì komplikovaná
57 a skryté konstanty nemalé), ale pøekvapivì mnoho my¹lenek je pou¾itelných
58 i v~praxi.
59
60 \s{Znaèení:}
61 \itemize\ibull
62 \: $k = \O(w^{1/4})$ -- omezení na~velikost haldy,
63 \: $r\le k$ -- aktuální poèet prvkù v~haldì,
64 \: $X=\{x_1, \ldots, x_r\}$ -- ulo¾ené $w$-bitové prvky, oèíslujeme si je tak, aby $x_1 < \ldots < x_r$,
65 \: $c_i = \msb(x_i \oplus x_{i+1})$ -- nejvy¹¹í bit, na kterém se li¹í $x_i$ a
66 $x_{i+1}$,
67 \: $\rank_X(x)$ -- poèet prvkù mno¾iny~$X$, které jsou men¹í ne¾ $x$
68 (definujeme i~pro $x\not\in X$).
69 \endlist
70
71 \s{Pøedvýpoèet:} Budeme ochotni obìtovat èas $\O(2^{k^4})$ na~pøedvýpoèet.
72 To mù¾e znít hrozivì, ale ve~vìt¹inì aplikací bude $k=\log^{1/4} n$, tak¾e
73 pøedvýpoèet stihneme v~èase $\O(n)$. V~tomto èase mimo jiné stihneme
74 pøedpoèítat tabulku pro libovolnou funkci, která má vstup dlouhý $\O(k^3)$
75 bitù a kterou pro ka¾dý vstup dovedeme vyhodnotit v~polynomiálním èase.
76 Nadále tedy mù¾eme bezpeènì pøedpokládat, ¾e v¹echny takové funkce
77 umíme spoèítat v~konstantním èase.
78
79 \s{Iterování:} V¹imnìte si, ¾e jakmile doká¾eme sestrojit haldu s~$k$ prvky
80 pracující v~konstantním èase, mù¾eme s~konstantním zpomalením sestrojit
81 i haldu s~$k^{\O(1)}$ prvky. Staèí si hodnoty ulo¾it do~listù stromu
82 s~vìtvením $k$ a konstantním poètem hladin a v~ka¾dém vnitøním vrcholu
83 si pamatovat minimum podstromu a Q-Heap s~hodnotami jeho synù. Tak doká¾eme
84 ka¾dé vlo¾ení i odebrání prvku pøevést na~konstantnì mnoho operací s~Q-Heapy.
85
86 \s{Náèrt} fungování Q-Heapu:
87 Nad~prvky $x_1,\ldots,x_r$ sestrojíme trii~$T$ a nevìtvící se cesty zkomprimujeme
88 (nahradíme hranami). Listy trie budou jednotlivá $x_i$, vnitøní vrchol,
89 který le¾í mezi $x_i$ a $x_{i+1}$, bude testovat $c_i$-tý bit èísla.
90 Pokud budeme hledat nìkteré z~$x_i$, tyto vnitøní vrcholy (budeme jim
91 øíkat {\I znaèky}) nás správnì dovedou do~pøíslu¹ného listu. Pokud ale
92 budeme hledat nìjaké jiné~$x$, zavedou nás do~nìjakého na~první pohled
93 nesouvisejícího listu a teprve tam zjistíme, ¾e jsme zabloudili. K~na¹emu
94 pøekvapení v¹ak to, kam jsme se dostali, bude staèit ke~spoèítání ranku
95 prvku a z~rankù u¾ odvodíme i ostatní operace.
96
97 \s{Pøíklad:}
98 \nosizefigure{trie.eps}{Trie. Ohodnocení hran je pouze pro názornost -- není
99 souèástí trie.}
100
101 \s{Lemma 1:} $\rank_X(x)$ je urèen jednoznaènì:
102 \numlist\pnromanp
103 \:tvarem stromu $T$,
104 \:indexem $i$ listu $x_i$, do~kterého nás zavede hledání hodnoty~$x$ ve~stromu,
105 \:vztahem mezi $x$ a $x_i$ ($x<x_i$, $x>x_i$ nebo $x=x_i$),
106 \:pozicí $b=\msb(x \oplus x_i)$.
107 \endlist
108
109 \s{Dùkaz:} Pokud $x=x_i$, je zjevnì $\rank_X(x) = i$. Pøedpokládejme tedy $x\ne x_i$.
110 Hodnoty znaèek klesají ve~smìru od koøene k~listùm a na cestì od koøene k~$x_i$ se
111 v¹echny bity v $x_i$ na~pozicích urèených znaèkami shodují s bity v $x$, pøièem¾
112 a¾ do~pozice $b$ se shodují i bity znaèkami netestované. Sledujme tuto cestu
113 od~koøene a¾ po~$b$: pokud cesta odboèuje doprava, jsou v¹echny hodnoty
114 v~levém podstromu men¹í ne¾~$x$, a~tedy se do~ranku zapoèítají. Pokud odboèuje
115 doleva, jsou hodnoty v~pravém podstromu zaruèenì vìt¹í a nezapoèítají se.
116 Pokud nastala neshoda a $x<x_i$ (tedy $b$-tý bit v~$x$ je nula, zatímco v~$x_i$
117 je jednièkový), jsou v¹echny hodnoty pod touto hranou vìt¹í; pøi opaèné nerovnosti
118 jsou men¹í.
119 \qed
120
121 \s{Pøíklad:} Vezmìme mno¾inu $X=\{x_1,x_2,\ldots,x_6\}$ z pøedchozího pøíkladu
122 a poèítejme $\rank_X(011001)$. Místo první neshody je oznaèeno puntíkem.
123 Platí $x>x_i$, tedy celý podstrom je men¹í ne¾ $x$, proèe¾ $\rank_X(011001)=4$.
124
125 Rádi bychom pøedchozí lemma vyu¾ili k~sestrojení tabulek, které podle uvedených
126 hodnot vrátí rank prvku~$x$. K~tomu potøebujeme pøedev¹ím umìt indexovat tvarem
127 stromu.
128
129 \s{Pozorování:} Tvar trie je jednoznaènì urèen hodnotami $c_1,\ldots,c_n$
130 (je to toti¾ kartézský strom nad tìmito hodnotami -- blí¾e viz kapitola o~dekompozicích
131 stromù), hodnoty v~listech jsou $x_1,\ldots,x_n$ v~poøadí zleva doprava.
132
133 Vektor $(c_1,\ldots,c_n)$ má pouze $k\log w=\O(k^2)$ bitù, tak¾e jím mù¾eme
134 indexovat. Pro zjednodu¹ení ostatních operací ale zvolíme trochu jinou,
135 ekvivalentní reprezentaci:
136
137 \s{Znaèení:}
138 \itemize\ibull
139 \:$B := \{c_1,\ldots,c_r\}$ (mno¾ina v¹ech pozic bitù, které trie testuje, ulo¾ená ve~vektoru setøídìnì)
140 \:$C: \{1,\ldots,r\} \to B: B[C(i)]=c_i$.
141 \endlist
142
143 \s{Lemma 1':} $\rank_X(x)$ lze spoèítat v~konstantním èase~z:
144 \numlist\pnromanap
145 \:funkce $C$,
146 \:hodnot $x_1,\ldots,x_r$,
147 \:$x[B]$ -- hodnot bitù na~\uv{zajímavých} pozicích v~èísle~$x$.
148 \endlist
149
150 \s{Dùkaz:} Z~pøedchozího lemmatu:
151 \numlist\pnromanp
152 \:Tvar stromu závisí jen na~nerovnostech mezi polohami znaèek,
153   tak¾e je jednoznaènì urèený funkcí~$C$.
154 \:Z~tvaru stromu a $x[B]$ jednoznaènì plyne list $x_i$ a tyto vstupy
155   jsou dostateènì krátké na~to, abychom mohli pøedpoèítat tabulku
156   pro prùchod stromem.
157 \:Zjistíme prostým porovnáním.
158 \:$x_i$ známe a MSB umíme na~RAMu poèítat v~konstantním èase.
159 \endlist
160 Pøitom (i)--(iv) jsou opìt dost krátké na~to, abychom jimi mohli
161 indexovat tabulku.
162 \qed
163
164 \>Poèítání rankù je témìø v¹e, co potøebujeme k~implementaci operací
165 \<Find>, \<Insert> a \<Delete>. Jedinou dal¹í pøeká¾ku tvoøí zatøiïování
166 do~seznamu $x_1,\ldots,x_r$, který je moc velký na~to, aby se ve¹el
167 do~$\O(1)$ slov. Proto si budeme pamatovat zvlá¹» hodnoty v~libovolném
168 poøadí a zvlá¹» permutaci, která je setøídí -- ta se ji¾ do~vektoru vejde.
169 Øeknìme tedy poøádnì, co~v¹e si bude struktura pamatovat:
170
171 \s{Stav struktury:}
172 \itemize\ibull
173 \:$k$, $r$ -- kapacita haldy a aktuální poèet prvkù (èísla),
174 \:$X=\{x_1,\ldots,x_r\}$ -- hodnoty prvkù v libovolném poøadí (pole èísel),
175 \:$\varrho$ -- permutace na~$\{1,\ldots,r\}$ taková, ¾e $x_i=X[\varrho(i)]$
176   a $x_1<x_2<\ldots<x_r$ (vektor o~$r\cdot\log r$ bitech),
177 \:$B$ -- mno¾ina \uv{zajímavých} bitových pozic (setøídìný vektor o~$r\cdot\log w$ bitech),
178 \:$C$ -- funkce popisující znaèky: $c_i=B[C(i)]$ (vektor o~$r\cdot\log r$ bitech),
179 \:pøedpoèítané tabulky pro rùzné funkce.
180 \endlist
181
182 \>Nyní ji¾ uká¾eme, jak provádìt jednotlivé operace:
183
184 \>$\<Find>(x):$
185
186 \algo
187 \:$i := \rank_X(x)$.
188 \:Pokud $x_i=x$, odpovíme {\sc ano,} jinak {\sc ne.}
189 \endalgo
190
191 \>$\<Insert>(x):$
192
193 \algo
194 \:$i := \rank_X(x)$
195 \:Pokud $x=x_i$, hodnota u¾ je pøítomna.
196 \:Ulo¾íme $x$ do~$X[\mathop{{+}{+}}r]$ a vlo¾íme $r$ na~$i$-té místo v~permutaci~$\varrho$.
197 \:Pøepoèítáme $c_{i-1}$ a $c_i$. Pro ka¾dou zmìnu $c_j$:
198 \::Pokud je¹tì nová hodnota není v~$B$, pøidáme ji tam.
199 \::Upravíme $C(j)$, aby ukazovalo na~tuto hodnotu.
200 \::Pokud se na~starou hodnotu neodkazuje ¾ádné jiné $C(\cdot)$, sma¾eme ji z~$B$.
201 \endalgo
202
203 \>$\<Delete>(x):$
204
205 \algo
206 \:$i := \rank_X(x)$ (víme, ¾e $x_i=x$).
207 \:Sma¾eme $x_i$ z~pole~$X$ (napøíklad prohozením s~posledním prvkem) a pøíslu¹nì upravíme~$\varrho$.
208 \:Pøepoèítáme $c_{i-1}$ a $c_i$ a upravíme $B$ a $C$ jako pøi Insertu.
209 \endalgo
210
211 \todo{Popsat, jak se poèítá $x[B]$.}
212
213 \todo{Na $AC^0$-RAMu staèí $k=\O(w/\log w)$.}
214
215 \todo{Aplikace na~kostry.}
216
217 \bye
218
219 % LocalWords:  MSB Vlozeni