]> mj.ucw.cz Git - ads1.git/blob - 8-grafy/8-grafy.tex
Odstranen \input mjmac
[ads1.git] / 8-grafy / 8-grafy.tex
1 \input ../lecnotes.tex
2
3 \prednaska{8}{Základní grafové algoritmy}{(Zapsali M. Petr, O.Tichý, ¥. Magic)}
4
5 \h{Reprezentace grafu}
6 Oznaème vrcholy grafu na následujícím obrázku písmeny A, B, C, D.
7 Pokud bychom chtìli tento graf uchovat v pamìti poèítaèe, máme na výbìr
8 hned nìkolik zpùsobù, jak to udìlat.
9 \figure{img1_stvorec.eps}{}{\epsfxsize}
10
11 \s{1. seznam hran}
12
13 Jednodu¹e vypí¹eme seznam v¹ech dvojic vrcholù grafu spojených hranou.
14
15 AB, BC, DC, CA, BC
16 \medskip
17
18 \s{2. matice sousednosti}
19
20 Matice sousednosti je pole $A$ o velikosti $n \times n$, jeho¾ prvky na
21 souøadnicích $i, j$ jsou dány následujícím pøedpisem:
22
23 $$ A_{i,j} = \left\{ \matrix {0 \Leftrightarrow \{i,j\} \notin E \cr
24                                 1 \Leftrightarrow \{i,j\} \in E  \cr
25                                 }
26 \right.$$
27
28 Ná¹ graf z obrázku vý¹e by tedy v maticové reprezentaci vypadal takto:
29
30 $$\bordermatrix{
31   & A & B & C & D\cr
32 A & 0 & 1 & 1 & 0\cr
33 B & 1 & 0 & 1 & 1\cr
34 C & 1 & 1 & 0 & 1\cr
35 D & 0 & 1 & 1 & 0\cr
36 }$$
37
38 S touto matici se pracuje velmi snadno (napø. v¹echny sousedy i-tého vrcholu
39 zjistíme jednodu¹e tak, ¾e projdeme i-tý øádek matice, co¾ pøedstavuje èasovou
40 slo¾itost $O(n)$), ale má i jednu zøejmou nevýhodu: její velikost je v¾dy
41 kvadratická bez ohledu na to, jak "øídký" je graf. U grafu s mnoha vrcholy, ale
42 s malým poètem hran, tedy budeme zbyteènì plýtvat místem v pamìti.
43
44 Nabízí se proto tøetí, úspornìj¹í, zpùsob, a to:
45 \medskip
46
47 \s{3. seznam sousedù}
48
49 %$$\matrix{
50 %A&\rightarrow&BC\quad \cr 
51 %B&\rightarrow&ACD\cr
52 %C&\rightarrow&ABD\cr
53 %D&\rightarrow&BC\quad \cr
54 %}$$
55
56 V pamìti poèítaèe by se dal seznam sousedù uchovávat dvìma poli: polem vrcholù
57 $V$ grafu, jeho¾ prvky postupnì pro ka¾dý vrchol udávají index na zaèátek
58 odpovídajícího úseku v poli $E$, ve kterém by byli ulo¾eni jeho sousedé.
59 \figure{img4_susedia.eps}{Znázornìní polí seznamu sousedù.}{\epsfxsize}
60
61 Na tuto reprezentaci u¾ staèí prostor $O(n + m)$, co¾ u¾ je, na rozdíl od
62 pøedchozího kvadratického prostoru, docela pøíjemné.
63
64 Je¹tì dodejme, ¾e aèkoliv jsme jednotlivé reprezentace ukazovali na pøíkladì
65 neorientovaného grafu, orientované grafy se dají reprezentovat prakticky stejnì. U
66 orientovaných grafù je toti¾ jediný rozdíl: existuje-li hrana z vrcholu $u$ do
67 vrcholu $v$, neznamená to, ¾e existuje i hrana z $v$ do $u$ (tedy $(u, v)$ a $(v, u)$
68 tvoøí uspoøádané dvojice).
69
70 \h{Prùchod grafem}
71
72 \s{Definice:} Vrchol je dosa¾itelný, pokud do nìj vede cesta z poèáteèního vrcholu.
73
74 \s{Efektivní prùchod by mìl splòovat tyto podmínky:}
75 \itemize\ibull
76 \:ka¾dou hranu projdu právì jednou (resp. maximálnì dvakrát - 1x tam, 1x zpìt)
77 \:hranou se vracím zpìt, a¾ kdy¾ u¾ z vrcholu, na kterém momentálnì jsem, nevede
78   dosud neprozkoumaná hrana
79 \:pokud jsem do¹el po hranì do ji¾ døíve nav¹tíveného vrcholu, hned se vrátím
80 \endlist
81
82 \s{Koneènost}
83
84 \proof
85 Plyne z prvního bodu.
86 \qed
87
88 \s{Korektnost} (algoritmus projde celý graf)
89
90 \proof
91 Sporem: Nech» existuje vrchol, který je dosa¾itelný, ale algoritmus ho nepro¹el.
92 Pak jsme ale pøi prùchodu narazili na $\{u, v\}\in E$ takovou, ¾e vrchol $u$ je
93 dosa¾itelný a $w$ dosa¾itelný není. Tzn., ¾e $\{u, w\}$ tvoøí neprozkoumanou
94 hranu $\Rightarrow$ spor s druhým bodem.
95 \qed
96
97 \s{Èasová slo¾itost}
98
99 Z toho, ¾e ¾ádná hrana ani vrchol se neprojde vícekrát (první podmínka
100 efektivního prùchodu), plyne èasová slo¾itost $O(n + m)$.
101
102 \>Nyní si nìco povíme o dvou zpùsobech, kterak mù¾eme procházet grafy.
103
104 \s{Prùchod do hloubky} (Depth First Search, DFS)
105
106 Prùchod do hloubky je prvním základním postupem pøi procházení grafem. Pokud bychom
107 chtìli DFS trochu pøiblí¾it, mohli bychom ho pøirovnat k Théseovì postupu
108 pøi prùchodu Minotaurovho bludi¹te za pomoci Ariadniny nitì.
109
110 \s{Prùchod do ¹íøky} (Breadth First Search, BFS)
111
112 Na rozdíl od prohledávání do hloubky vyu¾ívá prohledávání do ¹íøky namísto zásobníku
113 frontu. Motivaèní úlohou by mohlo být napø. hledání nejkrat¹í cesty mezi dvìma vrcholy
114 v grafu, nebo známý pøevozníkùv problém.
115 \figure{img6_BFS.eps}{}{\epsfxsize}
116
117 \s{Pø.} Koza, vlk a zelí
118 \figure{img8_kvz.eps}{}{\epsfxsize}
119
120 Øe¹ení ulohy by se dalo popsat jako hledání cesty grafem stavù od poèáteèního stavu
121 (koza, vlk i zelí jsou na jednom bøehu) do koncového (v¹ichni byli bez újmy pøevezeni
122 na druhý bøeh øeky).
123
124 \h{DFS na neorientovaném grafu}
125
126 Pøi prùchodu grafu do hloubky pou¾íváme zásobník. Na zaèátku se v nìm nachází pouze
127 vstupní vrchol v. Dokud není zásobník prázdný, tak z nìj odebíráme vrchol; ten oznaèíme
128 jako zpracovaný (abychom ho v budoucnu, kdybychom na nìj je¹tì nìkdy narazili,
129 nezpracovávali znovu) a do zásobníku pøidáme v¹echny jeho sousedy takové, kteøí
130 je¹tì nebyli oznaèeni jako zpracovaní.
131  
132 \>Vrcholy znaèíme tìmito barvami
133 \itemize\ibull
134 \:bílá - dosud nenav¹tívìné vrcholy (na zaèátku jsou tedy bílé v¹echny)
135 \:¹edá - oznaèuje právì zpracovávaný vrchol
136 \:èerná - u¾ zpracované vrcholy
137 \endlist
138  
139 \>U ka¾dého vrcholu si dále také zapamatujeme èas pøíchodu a èas odchodu
140 ($in[v]$, $out [v]$).
141
142 \s{Algoritmus}
143
144 \algo
145 \:procedure Projdi(v)
146 \::color[v] := ¹edá
147 \::time := time + 1
148 \::in[v] := time
149 \::$\forall$ w $\in$ Sousedi(v): 
150 \:::if color[w] = bílá $\Rightarrow$
151 \::::Projdi(w)
152 \::color[v] := èerná
153 \::time := time + 1
154 \::out[v] := time
155 \::
156 \:procedure DFS()
157 \::$\forall$ v: color[v] := bílá
158 \::time := 0
159 \::$\forall$ v $\in$ V :
160 \:::if color[v] = bílá $\Rightarrow$
161 \::::Projdi(v)
162 \endalgo
163
164 Implementaci zásobníku jsme v tomto meta-algoritmu nahradili pou¾itím rekurze
165 (která ale funguje na podobném principu, kdy se na zásobník vkládají jednotlivá
166 volání rekurzivní funkce).
167
168 Na následujících obrázcích je znázornìno, jak probíhá prùchod grafu pomocí DFS:
169
170 \figure{img2_dfs.eps}{}{\epsfxsize}
171 \figure{img3_dfs.eps}{Znázornìní prùbìhu algoritmu.}{\epsfxsize}
172
173 \s{Hrany v tomto znázornìní dìlíme na:}
174 \itemize\ibull
175 \:stromové - v momentì prùchodu vedou do dosud nenav¹tíveného, bílého, vrcholu
176 \:zpìtné - ostatní hrany
177 \endlist
178
179 \s{Pozorování:} plné hrany tvoøí strom (DFS strom, strom prùchodu do hloubky).
180
181 \s{Aplikace:}
182 \item{(1)} hledání kostry
183 \item{(2)} hledání komponent souvislosti
184
185 Èasová slo¾itost tìchto aplikací DFS je stejná jako slo¾itost pùvodního 
186 meta-algoritmu, tedy $O(n + m)$.
187
188 \item{(3)} hledání artikulací
189
190 Tuto aplikaci si teï rozebereme tro¹ku podrobnìji. Nejprve v¹ak nìkolik definic.
191
192 \s{Definice:} Artikulace je vrchol v grafu, jeho¾ odebráním se graf rozpadne na alespoò
193 dvì komponenty souvislosti.
194
195 \s{Definice:} Most je hrana v grafu, jejím¾ odebráním se graf rozpadne na dvì
196 komponenty souvislosti.
197
198 \s{Pozorování}: Most je taková hrana, její¾ oba koncové vrcholy jsou artikulacemi.
199
200 \s{Definice:} Graf je 2-souvislý, jestli¾e po odstranìní libovolného vrcholu
201 zùstane souvislý.
202
203 \s{Definice:} 2-souvislá komponenta je maximální 2-souvislý podgraf.
204
205 Jak bychom tedy pøi hledání artikulací v grafu mohli postupovat? Jako první
206 se nabízí tento algoritmus:
207
208 \s{Hloupý algoritmus}
209
210 Berme si postupnì v¹echny vrcholy grafu; pro ka¾dý zjistíme, jestli se jeho
211 odebráním zvý¹il poèet komponent. K tomu bychom mohli pou¾ít prùchod do hloubky,
212 který jsme si u¾ ukázali. Procedura Projdi(v) projde a oznaèí v¹echny vrcholy
213 dosa¾itelné z v, tedy v¹echny vrcholy komponenty obsahující vrchol v. Mù¾eme
214 tedy udìlat takovou zmìnu, ¾e si budeme nav¹tívené vrcholy oznaèovat èíslem
215 komponenty.
216
217 Takový algoritmus by mìl slo¾itost $n \times O(n + m))$ (pro ka¾dý vrchol grafu
218 bychom n-krát spou¹tìli DFS), co¾ se nám vùbec nelíbí. Pokusme se tedy najít
219 nìco lep¹ího. Nejprve uèiòmì toto pozorování:
220
221 \s{Pozorování:} v je artikulace $\Leftrightarrow$ v je koøen DFS stromu a má 
222 alespoò dva potomky nebo v není koøen a má syna w takového, ¾e ze ¾ádného
223 jeho potomka nevede hrana do pøedchùdce v.
224
225 \s{Definice:} Pøípustná cesta je taková cesta, pokud vede pøes stromové hrany
226 DFS stromu (mù¾e konèit i skokem zpìt).
227
228 \figure{img7_hrany.eps}{Pøíklady pøípustných cest.}{\epsfxsize}
229
230 \>Dále si definujme funkci low pro ka¾dý vrchol v, takto:
231
232 \s{low(v)} = min(in[w], z v do w vede pøípustná cesta)
233
234 \s{Pozorování:} v je artikulace $\Leftrightarrow$ v je koøen DFS stromu a má
235 alespoò dva potomky nebo má syna w takového, ¾e platí $low(w) \geq in[w]$.
236
237 \s{Jak ale hodnotu funkce low(w) spoèítat?}
238
239 low(v) = min(x, y, z)
240
241 x = in[v]
242
243 y = min(in[w],  $\{w, v\}$ je zpìtná hrana)
244
245 z = min(low(w), $\{v, w\}$ je stromová hrana)
246
247 \h{DFS na orientovaném grafu}
248         
249 \figure{img5_dfso.eps}{Graf a znázornení prùbehu:}{\epsfxsize}
250
251 \s{Hrany v dìlíme na: }
252 \itemize\ibull
253 \:stromové $\{A,B\}$, $\{B,C\}$, $\{B,D\}$
254 \:zpìtné: vedou do pøedchùdce v DFS stromì (do ¹edého vrcholu)
255 \:pøíèné: vedou do vrcholu v jiném podstromì (do èerného vrcholu)
256 \:dopøedné: vedou do svého potomka (do èerného vrcholu v tém¾e podstromì)
257 \endlist
258 \bigskip
259
260 \>Na závìr nìkolik \s{pozorování:}
261
262 Intervaly (in[v], out[v]) $\forall v \in V $ tvoøí dobré uzávorkování.
263
264 v je následník u $\Leftrightarrow (in[v], out[v]) \leq (int[u], out[u]) $
265
266 $\{u,v\}$ je zpìtná hrana $\Leftrightarrow (in[u], out[u]) \leq (in[v], out[v])$
267
268 $\{u,v\}$ je pøíèná hrana $\Leftrightarrow int[v] < out[v] < in[u] < out[u]$
269 \bye