]> mj.ucw.cz Git - ads2.git/blob - 2-toky/2-toky.tex
Toky: Cviceni
[ads2.git] / 2-toky / 2-toky.tex
1 \input lecnotes.tex
2
3 \prednaska{2}{Toky v sítích}{}
4
5 \h{Motivaèní úlohy}
6
7 Pøedstavme si, ¾e~by v~budovì fakulty na~Malé Stranì existoval èajovod, který
8 by rozvádìl èaj do~ka¾dé uèebny. Znázornìme si to orientovaným grafem, v~nìm¾
9 jeden významný vrchol pøedstavuje èajovar a~druhý uèebnu, ve~které sedíme.
10 Hrany mezi vrcholy pak pøedstavují vìtvící se trubky, které mají èaj rozvádìt.
11 Jak dopravit co nejvíce èaje do~dané uèebny?
12
13 \figure{toky01.eps}{Èajovod}{2in}
14
15 Jiným pøíkladem mù¾e být poèítaèová sí» na~pøenos dat, která se sestává z~pøenosových linek
16 spojených pomocí routerù. Data se sice obvykle pøená¹ejí po~paketech, ale to
17 mù¾eme pøi dne¹ních rychlostech pøenosu zanedbat a pova¾ovat data za spojitá.
18 Jak pøená¹et data mezi dvìma poèítaèi v~síti co nejrychleji?
19
20 \h{Toky v~sítích}
21
22 \s{Definice:} {\I Sí»} je uspoøádaná pìtice $(V,E,z,s,c)$, pro ní¾ platí:
23 \itemize\ibull
24 \:$(V,E)$ je orientovaný graf.
25 \:$c:E\to{\bb R}_{0}^{+}$ je funkce pøiøazující hranám jejich {\I kapacity.}
26 \:$z,s \in V$ jsou dva vrcholy grafu, kterým øíkáme {\I zdroj} a~{\I stok} (spotøebiè).
27 \:Graf je symetrický, tedy $\forall u,v \in V: uv \in E \Leftrightarrow vu \in E$\foot{%
28 Nebude-li hrozit nedorozumìní, budeme hranu z~vrcholu~$u$ do vrcholu~$v$
29 znaèit $uv$ namísto formálnìj¹ího, ale ménì pøehledného $(u,v)$. Podobnì u~neorientovaných
30 hran pí¹eme $uv$ namísto $\{u,v\}$.}
31 (tuto podmínku si~mù¾eme zvolit bez~újmy na~obecnosti, nebo» v¾dy mù¾eme
32 do~grafu pøidat hranu, která v~nìm je¹tì nebyla, a~dát jí nulovou kapacitu).
33
34 \endlist
35
36 \s{Definice:} {\I Tok} je funkce $f:E \to {\bb R}_{0}^{+}$ taková, ¾e~platí:
37 \numlist{\ndotted}
38 \:Tok po~ka¾dé hranì je omezen její kapacitou: $\forall e \in E : f(e)\le c(e)$.
39 \:{\I Kirchhoffùv zákon:}
40 $$\forall v \in V \setminus \{z,s\}: \sum_{u: uv \in E}{f(uv)}=\sum_{u: vu \in E}{f(vu)}.$$
41 Neboli pro~ka¾dý vrchol kromì zdroje a~stoku platí, ¾e~to, co do~nìj pøitéká,
42 je stejnì velké jako to, co z~nìj odtéká (\uv{sí» tìsní}).
43 \endlist
44
45 \figure{sit.eps}{Pøíklad sítì. Èísla pøedstavují kapacity jednotlivých hran.}{2.5in}
46
47 %% \figure{tok.eps}{Pøíklad toku. Èísla pøedstavují toky po~hranách, v~závorkách jsou kapacity.}{4in}
48
49 Sumy podobné tìm v~Kirchhoffovì zákonì budeme psát èasto, zavedeme si pro nì tedy
50 ¹ikovné znaèení:
51
52 \s{Definice:} Pro libovolnou funkci $f:E \to {\bb R}$ definujeme:
53 \itemize\ibull
54 \:$f^+(v) :=  \sum_{u: uv \in E}{f(uv)}$ (celkový {\I pøítok} do vrcholu)
55 \:$f^-(v) :=  \sum_{u: vu \in E}{f(vu)}$ (celkový {\I odtok} z~vrcholu)
56 \:$f^\Delta(v) := f^+(v) - f^-(v)$ ({\I pøebytek} ve~vrcholu)
57 \endlist
58
59 \>(Kirchhoffùv zákon pak øíká prostì to, ¾e $f^\Delta(v)=0$ pro v¹echna $v\ne z,s$.)
60
61 \s{Pozorování:} V~ka¾dé síti nìjaký tok existuje: tøeba funkce, která je v¹ude
62 nulová (po~¾ádné hranì nic neteèe). To je korektní tok, ale sotva u¾iteèný. Budeme
63 chtít najít tok, který pøepraví co nejvíce tekutiny ze~zdroje do~spotøebièe.
64
65 \s{Definice:} {\I Velikost toku} $f$ budeme znaèit $\vert f\vert$ a polo¾íme ji
66 rovnu souètu velikostí toku na hranách vedoucích do spotøebièe minus souèet
67 velikostí tokù na~hranách ze~spotøebièe ven. V~na¹í terminologii je to tedy
68 pøebytek ve~spotøebièi: $\vert f\vert:=f^\Delta(s).$
69
70 \s{Pozorování:} Jeliko¾ sí» tìsní, mìlo by být jedno, zda velikost toku mìøíme
71 u~spotøebièe nebo u~zdroje. Vskutku, krátkým výpoètem ovìøíme, ¾e tomu tak je:
72 $$
73 f^\Delta(z) + f^\Delta(s) = \sum_v f^\Delta(v) = 0.
74 $$
75 První rovnost platí proto, ¾e podle Kirchhoffova zákona jsou zdroj a spotøebiè jediné
76 dva vrcholy, jejich¾ pøebytek mù¾e být nenulový. Druhou rovnost získáme tak, ¾e si
77 uvìdomíme, ¾e tok na ka¾dé hranì pøispìje do celkové sumy jednou s~kladným znaménkem
78 a jednou se záporným. Zjistili jsme tedy, ¾e pøebytek zdroje a spotøebièe se li¹í
79 pouze znaménkem.
80 \qed
81
82 \s{Poznámka:} Rádi bychom nalezli v~zadané síti tok, jeho¾ velikost je maximální.
83 Máme ale zaruèeno, ¾e maximum bude existovat? V¹ech mo¾ných tokù je nekoneènì mnoho
84 a v~nekoneèné mno¾inì se mù¾e snadno stát, ¾e aèkoliv existuje supremum, není maximem
85 (pøíklad: $\{1-1/n \mid n\in{\bb N}^+\}$).
86 Odpovìï nám poskytne matematická analýza: mno¾ina v¹ech tokù je kompaktní podmno¾inou
87 prostoru ${\bb R}^{\vert E\vert}$, velikost toku je spojitá (dokonce lineární) funkce
88 z~této mno¾iny do~$\bb R$, tak¾e musí nabývat minima i maxima.
89
90 Nám ale bude staèít studovat sítì s~racionálními kapacitami, kde existence maximálního
91 toku bude zjevná u¾ z~toho, ze sestrojíme algoritmus, který takový tok najde.
92
93 \s{První pokus:} Hledejme cestu $P$ ze~$z$ do~$s$ takovou, ¾e~$\forall e \in
94 P: f(e) < c(e)$ (po~v¹ech jejích hranách teèe ostøe ménì, ne¾ jim dovolují
95 jejich kapacity). Pak zjevnì mù¾eme tok upravit tak, aby se~jeho velikost
96 zvìt¹ila. Zvolme
97 $$\varepsilon := \min_{e \in P} \left(c(e) - f(e)\right).$$
98 Po ka¾dé hranì zvý¹íme prùtok o~$\varepsilon$, èili definujeme nový tok~$f'$ takto:
99 $$
100 f'(e) := \cases{
101         f(e) + \varepsilon      &\hbox{pro $e\in P$} \cr
102         f(e)                    &\hbox{pro $e\not\in P$} \cr
103         }
104 $$
105 To je opìt korektní tok: kapacity nepøekroèíme ($\varepsilon$~jsme zvolili
106 nejvy¹¹í mo¾né, aby se to je¹tì nestalo) a~Kirchhoffovy zákony zùstanou
107 neporu¹eny, nebo» zdroj a~stok neomezují a~ka¾dému jinému vrcholu na~cestì $P$
108 se~pøítok $f^+(v)$ i~odtok $f^-(v)$ zvìt¹í pøesnì o~$\varepsilon$.
109
110 Opakujme tento proces tak dlouho, dokud existují cesty, po nich¾ mù¾eme tok
111 zlep¹ovat. A¾ se algoritmus zastaví (co¾ by obecnì nemusel, ale to nás je¹tì chvíli
112 trápit nemusí), získáme maximální tok?
113 Pøekvapivì ne v¾dy. Uva¾ujme napøíklad síti nakreslenou pod tímto odstavcem.
114 Najdeme-li nejdøíve cestu pøes svislou hranu (na obrázku tuènì, zlep¹ujeme o~1),
115 potom jednu cestu po horní dvojici hran (zlep¹ujeme o~9) a jednu po spodní
116 dvojici (zlep¹ujeme také o~9), dostaneme tok o~velikosti 19 a ¾ádná dal¹í cesta
117 ho u¾ nemù¾e zlep¹it. Ov¹em maximální tok v~této síti má evidentnì velikost~20.
118
119 \figure{toky02.eps}{Èísla pøedstavují kapacity jednotlivých hran.}{1.5in}
120
121 Zde by ov¹em situaci zachránilo, kdybychom poslali tok velikosti 1 proti smìru
122 prostøední hrany -- to mù¾eme udìlat tøeba odeètením jednièky od toku po smìru
123 hrany. Roz¹íøíme tedy ná¹ algoritmus tak, aby umìl posílat tok i proti smìru
124 hran. O~kolik mù¾eme tok hranou zlep¹it (a» u¾ pøiètením po~smìru nebo odeètením
125 proti smìru) nám bude øíkat její {\I rezerva:}
126
127 \s{Definice:} {\I Rezerva hrany} $uv$ je $r(uv):=c(uv) - f(uv) + f(vu).$
128
129 \s{Definice:} Hranì budeme øíkat {\I nasycená,} pokud má nulovou rezervu.
130 Nenasycená cesta je taková, její¾ v¹echny hrany mají nenulovou rezervu.
131
132 \smallskip
133 Budeme tedy opakovanì hledat nenasycené cesty a tok po~nich zlep¹ovat.
134 Postupnì doká¾eme, ¾e tento postup je koneèný a v~ka¾dé síti najde maximální tok.
135
136 \algo{FordFulkerson}
137 \:$f \leftarrow$ libovolný tok, napø. v¹ude nulový.
138 \:Dokud existuje nenasycená cesta~$P$ ze $z$ do $s$, opakujeme:
139 \::$\varepsilon \leftarrow \min \{r(e) \mid e \in P\}$.
140 \::Pro v¹echny hrany $uv \in P$:
141 \:::$\delta \leftarrow \min \{f(vu),\varepsilon\}$
142 \:::$f(vu) \leftarrow f(vu) - \delta$
143 \:::$f(uv) \leftarrow f(uv) + \varepsilon - \delta$
144 \:Prohlásíme $f$ za~maximální tok.
145 \endalgo
146
147 \s{Koneènost:} Zastaví se~Fordùv-Fulkersonùv algoritmus?
148
149 \itemize\ibull
150
151 \:Pro~celoèíselné kapacity se~v~ka¾dém kroku zvìt¹í velikost toku alespoò o~1.
152 Algoritmus se~tedy zastaví po~nejvíce tolika krocích, kolik je nìjaká horní
153 mez pro~velikost maximálního toku -- napø. souèet kapacit v¹ech hran
154 vedoucích do~stoku (tedy $c^+(s)$).
155
156 \:Pro~racionální kapacity vyu¾ijeme jednoduchý trik. Nech» $M$ je nejmen¹í
157 spoleèný násobek jmenovatelù v¹ech kapacit. Spustíme-li algoritmus na sí»
158 s~kapacitami $c'(e) = c(e)\cdot M$, bude se rozhodovat stejnì jako v~pùvodní
159 síti, proto¾e bude stále platit $f'(e) = f(e)\cdot M$. Nová sí» je pøitom
160 celoèíselná, tak¾e se algoritmus jistì zastaví.
161
162 \:Na~síti s~iracionálními kapacitami se~algoritmus chová mnohdy divoce, nemusí
163 se~zastavit, ba ani konvergovat ke~správnému výsledku. (Zkuste vymyslet pøíklad
164 takové sítì.)
165
166 \endlist
167
168 \s{Maximalita:} Kdy¾ se algoritmus zastaví, je tok~$f$ maximální? K~tomu se
169 bude hodit zavést øezy.
170
171 \s{Definice:} Pro libovolné dvì mno¾iny vrcholù $A$ a~$B$ budeme znaèit $E(A,B)$
172 mno¾inu hran vedoucích z~$A$ do~$B$, tedy $E(A,B) = E\cap (A\times B)$.
173 Je-li dále $f$ nìjaká funkce pøiøazující hranám èísla, oznaèíme:
174
175 \itemize\ibull
176 \:$f(A,B) = \sum_{e\in E(A,B)} f(e)$ (prùtok z~$A$ do~$B$)
177 \:$f^\Delta(A,B) = f(A,B) - f(B,A)$ (èistý prùtok z~$A$ do~$B$)
178 \endlist
179
180 \s{Definice:} {\I Øez} je uspoøádaná dvojice mno¾in vrcholù ($A,B$) taková, ¾e
181 $A$ a $B$ jsou disjunktní, dohromady obsahují v¹echny vrcholy, $A$ obsahuje zdroj a $B$
182 obsahuje stok.
183 Mno¾inì~$A$ budeme øíkat {\I levá mno¾ina øezu,} mno¾inì~$B$ {\I pravá.}
184 {\I Kapacitu øezu} definujeme jako souèet kapacit hran zleva doprava, tedy $c(A,B)$.
185
186 \s{Poznámka:} Jiná obvyklá definice øezu øíká,
187 ¾e øez je mno¾ina hran grafu, po~jejím¾ odebrání se~graf rozpadne na~více
188 komponent. Tuto vlastnost mají i na¹e øezy, ale opaènì to nemusí platit.
189
190 \s{Lemma:} Pro ka¾dý øez $(A,B)$ a ka¾dý tok~$f$ platí $f^\Delta(A,B)
191 = \vert f\vert$.
192
193 \proof
194 Opìt ¹ikovným seètením pøebytkù vrcholù:
195 $$
196 f^\Delta(A,B) = \sum_{v\in B} f^\Delta(v) = f^\Delta(s).
197 $$
198 První rovnost získáme poèítáním pøes hrany: ka¾dá hrana vedoucí z~vrcholu v~$B$
199 do~jiného vrcholu v~$B$ pøispìje jednou kladnì a jednou zápornì; hrany le¾ící
200 celé mimo~$B$ nepøispìjí vùbec; hrany s~jedním koncem v~$B$ a druhým mimo pøispìjí
201 jednou, pøièem¾ znaménko se bude li¹it podle toho, který konec je v~$B$. Druhá
202 rovnost je snadná: v¹echny vrcholy v~$B$ mimo spotøebiè mají podle Kirchhoffova
203 zákona nulový pøebytek (zdroj toti¾ v~$B$ nele¾í).
204 \qed
205
206 \s{Poznámka:} Pùvodní definice velikosti toku coby pøebytku spotøebièe je speciálním
207 pøípadem pøedchozího lemmatu -- mìøí toti¾ prùtok pøes øez $(V\setminus\{s\},\{s\})$.
208
209 \s{Dùsledek:} Pro ka¾dý tok~$f$ a ka¾dý øez $(A,B)$ platí $\vert f \vert \le c(A,B)$.
210 (Velikost ka¾dého toku je shora omezena kapacitou ka¾dého øezu.)
211
212 \proof
213 $f^\Delta(A,B) = f(A,B) - f(B,A) \le f(A,B) \le c(A,B)$.
214 \qed
215
216 \s{Dùsledek:} Pokud $\vert f\vert = c(A,B)$, pak je tok~$f$ maximální a øez~$(A,B)$
217 minimální. Jinými slovy pokud najdeme dvojici tok a stejnì velký øez, mù¾eme øez pou¾ít
218 jako certifikát maximality toku. Následující vìta nám zaruèí, ¾e je to v¾dy mo¾né:
219
220 \s{Vìta:} Pokud se~Fordùv-Fulkersonùv algoritmus zastaví, tak vydá maximální tok.
221
222 \proof
223 Nech» se~Fordùv-Fulkersonùv algoritmus zastaví. Definujme mno¾iny vrcholù $A
224 := \{v \in V \mid \hbox{existuje nenasycená cesta ze~$z$ do~$v$}\}$ a~$B := V \setminus A$.
225
226 Dvojice $(A,B)$ je øez, nebo» $z \in A$ (ze~$z$ do~$z$ existuje cesta délky 0)
227 a~$s \in B$ (kdyby $s \not\in B$, musela by existovat nenasycená cesta ze~$z$ do~$s$,
228 tudí¾ by algoritmus neskonèil, nýbr¾ by po této cestì stávající tok vylep¹il).
229
230 Dále víme, ¾e~v¹echny hrany øezu mají nulovou rezervu: kdyby toti¾ pro nìjaké $u\in A$
231 a $v\in B$ mìla hrana $uv$ rezervu nenulovou (nebyla nasycená), spojením nenasycené
232 cesty ze zdroje do~$u$ s~touto hranou by vznikla nenasycená cesta ze~zdroje do~$v$, tak¾e
233 vrchol~$v$ by také musel le¾et v~$A$, co¾ není mo¾né.
234
235 Proto po~v¹ech hranách øezu vedoucích z~$A$ do~$B$ teèe tolik, kolik jsou
236 kapacity tìchto hran, a~po~hranách vedoucích z~$B$ do~$A$ neteèe nic. Nalezli
237 jsme tedy øez $(A,B)$ pro nìj¾ $f^\Delta(A,B) = c(A,B)$. To znamená, ¾e~tento
238 øez je minimální a tok~$f$ maximální.
239 \qed
240
241 Nyní ji¾ mù¾eme vyslovit vìtu o~chování Fordova-Fulkersonova algoritmu:
242
243 \s{Vìta:} Pro ka¾dou sí» s~racionálními kapacitami se~Fordùv-Fulkersonùv algoritmus
244 zastaví a~vydá maximální tok a~minimální øez.
245
246 \s{Dùsledek:} Sí» s~celoèíselnými kapacitami má aspoò jeden z~maximálních tokù
247 celoèíselný a~Fordùv-Fulkersonùv algoritmus takový tok najde.
248
249 \proof
250 Kdy¾ dostane Fordùv-Fulkersonùv algoritmus celoèíselnou sí», najde v~ní maximální tok
251 a~ten bude zase celoèíselný (algoritmus nikde nevytváøí z~celých èísel necelá).
252 \qed
253
254 To, ¾e~umíme najít celoèíselné øe¹ení, není vùbec samozøejmé.
255 (U~jiných problémù takové ¹tìstí mít nebudeme.)
256 Uka¾me si rovnou jednu aplikaci, která celoèíselnost vyu¾ije.
257
258 \h{Hledání nejvìt¹ího párování v~bipartitních grafech}
259
260 \s{Definice:} Mno¾ina hran $F \subseteq E$ se~nazývá {\I párování}, jestli¾e
261 ¾ádné dvì hrany této mno¾iny nemají spoleèný ani jeden vrchol. Neboli $\forall
262 e,f \in F : e \cap f = \emptyset$. {\I Velikostí} párování myslíme poèet jeho
263 hran.
264
265 Chceme-li v~daném bipartitním grafu $(V,E)$ nalézt nejvìt¹í párování,
266 pøetvoøíme graf nejprve na sí» $(V',E',c,z,s)$ takto:
267
268 \itemize\ibull
269 \:Nalezneme partity grafu, budeme jim øíkat {\I levá} a {\I pravá.}
270 \:Pøidáme zdroj~$z$ a vedeme z~nìj hrany do v¹ech vrcholù levé partity.
271 \:Pøidáme spotøebiè~$s$ a vedeme do nìj hrany ze~v¹ech vrcholù pravé partity.
272 \:Hrany zadaného grafu zorientujeme zleva doprava.
273 \:V¹em hranám nastavíme jednotkovou kapacitu.
274 \endlist
275
276 \figure{toky04.eps}{Hledání nejvìt¹ího párování v~bipartitním grafu.}{2in}
277
278 \>Nyní v~této síti najdeme maximální celoèíselný tok. Jeliko¾ v¹echny hrany
279 mají kapacitu~1, musí po ka¾dé hranì téci buï~0 nebo~1. Do~výsledného párování
280 vlo¾íme právì ty hrany pùvodního grafu, po~kterých teèe~1.
281
282 Dostaneme opravdu párování? Kdybychom nedostali, znamenalo by to, ¾e nìjaké
283 dvì hrany mají spoleèný vrchol. Ov¹em kdyby se setkaly ve~vrcholu z~pravé
284 partity, pøitekly by do tohoto vrcholu alespoò 2 jednotky toku a ty by nemìly
285 kam odtéci. Analogicky pokud by se setkaly nalevo, musely by z~vrcholu odtéci
286 alespoò 2 jednotky, ale ty se tam nemají kudy dostat.
287
288 Zbývá nahlédnout, ¾e nalezené párování je nejvìt¹í mo¾né. K~tomu si staèí v¹imnout,
289 ¾e z~toku vytvoøíme párování o~tolika hranách, kolik je velikost toku, a naopak
290 z~ka¾dého párování umíme vytvoøit celoèíselný tok odpovídající velikosti.
291 Jinými slovy nalezli jsme bijekci mezi mno¾inou v¹ech celoèíselných tokù
292 a mno¾inou v¹ech párování a tato bijekce zachovává velikost. Nejvìt¹í
293 tok tedy musí odpovídat nejvìt¹ímu párování.
294
295 Navíc doká¾eme, ¾e Fordùv-Fulkersonùv algoritmus na sítích tohoto druhu
296 pracuje pøekvapivì rychle:
297
298 \s{Vìta:} Pro sí», její¾ v¹echny kapacity jsou jednotkové, nalezne Fordùv-Fulkersonùv
299 algoritmus maximální tok v~èase $\O(nm)$.
300
301 \proof
302 Jedna iterace algoritmu bì¾í v~èase $\O(m)$: nenasycenou cestu najdeme prohledáním
303 grafu do ¹íøky, samotné zlep¹ení toku zvládneme v~èase lineárním s~délkou cesty.
304 Jeliko¾ ka¾dá iterace zlep¹í tok alespoò o~1,\foot{Mimochodem, mù¾e i o~2, proto¾e
305 pøi jednotkových kapacitách mohou rezervy být a¾ dvojky.}
306 poèet iterací je omezen velikostí maximálního toku, co¾ je nejvý¹e~$n$
307 (uva¾ujte øez tvoøený hranami okolo zdroje).
308 \qed
309
310 \s{Dùsledek:} Nejvìt¹í párování v~bipartitním grafu lze nalézt v~èase $\O(mn)$.
311
312 \proof
313 Pøedvedená konstrukce vytvoøí z~grafu sí» o~$n'=n+2$ vrcholech a~$m'=m+2n$
314 hranách a spotøebuje na to èas $\O(m'+n')$. Pak nalezneme maximální celoèíselný
315 tok Fordovým-Fulkersonovým algoritmem, co¾ trvá $\O(m'n')$. Nakonec tok v~lineárním
316 èase pøelo¾íme na~párování. V¹e dohromady trvá $\O(m'n') = \O(mn)$.
317 \qed
318
319 \exercises
320
321 \ex{Najdìte pøíklad sítì s~nejvý¹e 10 vrcholy a 10 hranami, na ní¾ Fordùv-Fulkersonùv
322 algoritmus provede více ne¾ milion iterací.}
323
324 \exx{Najdìte sí» s~reálnými kapacitami, na ní¾ Fordùv-Fulkersonùv algoritmus nedobìhne.}
325
326 \ex{Navrhnìte algoritmus, který pro zadaný orientovaný graf a jeho vrcholy $u$ a~$v$
327 nalezne nejvìt¹í mo¾ný systém hranovì disjunktních cest z~$u$ do~$v$.}
328
329 \ex{Upravte algoritmus z~pøedchozího cvièení, aby nalezené cesty byly vrcholovì
330 disjunktní (a¾ na krajní vrcholy).}
331
332 \ex{Mìjme ¹achovnici $R\times S$, z~ní¾ políèko¾rout se¾ral nìkterá políèka. Chceme na ni
333 rozestavìt co nejvíce ¹achových vì¾í tak, aby se navzájem neohro¾ovaly. Vì¾ mù¾eme postavit
334 na libovolné nese¾rané políèko a ohro¾uje v¹echny vì¾e v~tém¾e øádku èi sloupci. Navrhnìte
335 efektivní algoritmus, který takové rozestavìní najde.}
336
337 \ex{Situace stejná jako v~minulém cvièení, ale dvì vì¾e se neohro¾ují, pokud je na
338 jejich pøímé spojnici alespoò jedno políèko se¾rané.}
339
340 \ex{Opìt ¹achovnice po zásahu políèko¾routa. Chceme na nese¾raná políèka rozmístit kostky
341 velikosti $1\times 2$ políèka tak, aby ka¾dé nese¾rané políèko bylo pokryto právì jednou kostkou.}
342
343 \ex{Dopravní problém: Uva¾ujme továrny $T_1, \ldots, T_p$ a obchody $O_1, \ldots, O_q$. V¹ichni
344 vyrábìjí a prodavají tentý¾ druh zbo¾í. Továrna $T_i$ ho dennì vyprodukuje $t_i$ kusù, obchod
345 $O_j$ dennì spotøebuje $o_j$ kusù. Navíc máme bipartitní graf urèující, která továrna mù¾e
346 dodávat zbo¾í kterému obchodu. Najdìte efektivní algoritmus, který zjistí, zda je po¾adavky
347 obchodù mo¾né splnit, ani¾ by se pøekroèily výrobní kapacity továren, a~pokud je to mo¾né,
348 vypí¹e, ze~které továrny se má pøepravit kolik zbo¾í do kterého obchodu.}
349
350 \exxx{Uva¾ujeme o~vybudování dolù $D_1,\ldots,D_p$ a továren $T_1,\ldots,T_q$. Vybudování
351 dolu~$D_i$ stojí cenu~$d_i$ a od té doby dùl zadarmo produkuje neomezené mno¾ství $i$-té
352 suroviny. Továrna~$T_j$ potøebuje ke~své èinnosti zadanou mno¾inu surovin (pøiøazení
353 surovin továrnám je dáno jako bipartitní graf na vstupu) a pokud jsou v~provozu v¹echny
354 doly produkující tyto suroviny, vydìláme na továrnì zisk~$t_j$. Vymyslete algoritmus,
355 který spoèítá, které doly postavit, abychom vydìlali co nejvíce.}
356
357 %% FIXME: Zmínit permanent
358
359 \endexercises
360
361 \bye