]> mj.ucw.cz Git - ads1.git/blob - 2-ram/2-ram.tex
31e5c738d10bca4da540a4a9cb8397dc5f477a5e
[ads1.git] / 2-ram / 2-ram.tex
1 \input ../lecnotes.tex
2
3 \prednaska{2}{Slo¾itost, grafové algoritmy}
4 {(zapsal Martin Koutecký)}
5
6 \h{Model {\sc Ram}}
7
8 Pøi analýze algoritmu bychom chtìli nìjak popsat jeho slo¾itost. Abychom mohli
9  udìlat toto, potøebujeme nejprve definovat výpoèetní model. Výpoèetních modelù
10 je více, my vybereme jeden pomìrnì blízký skuteèným poèítaèùm:
11
12 \s{Definice:} Random Access Machine ({\sc Ram})
13
14 {\sc Ram} poèítá jen s èísly -- znaky, stringy a podobnì reprezentujeme
15 èísly, jejich posloupnostmi atd. Pamì» je tvoøena buòkami, které obsahují
16 èísla. Pamì»ové buòky jsou adresované takté¾ èísly. A program samotný je
17 koneèná posloupnost instrukcí následujících druhù:
18 \itemize\ibull
19 \:Aritmetické a logické:
20 $X$ |<-| $Y \oplus Z, \oplus\in\{|+|, |-|, |*|, |div|, |mod|, \&,
21 {\tt\char124} |<<|, |>>|\}$
22 \:Øídící: |goto| \<label>, |halt|
23 \:Podmínky: pro libovolnou nepodmínìnou instrukci mù¾u pou¾ít
24 if~$X$~|<|~$Y$~|==>|~instrukce % Tady to prosím je¹tì zkontroluj. Myslím, ¾e
25 % zápis je správný, ale sází se to divnì a vidím èerný obdélníèek na konci
26 % øádku. Díky.
27 \endlist
28
29 \s{Poznámka} (operandy):
30 \itemize\ibull
31 \:Konstanty (1, 2, \dots)
32 \:Adresované pøímo -- M[konst.] -- budeme pou¾ívat písmena A-Z jako aliasy pro
33 buòky pamìti $-1$ a¾ $-26$, které nazýváme registry.
34 (tedy A=M[-1])
35 \:Adresované nepøímo -- M[M[konst.]] -- budeme pou¾ívat zkratku [[konst.]]
36 \endlist
37
38 Samotný výpoèet probíhá takto:
39 \algo
40 \:Do smluvených bunìk umístíme vstup, obsah zbylých pamì»ových bunìk není
41 definován.
42 \:Provádíme program postupnì po instrukcích, dokud nedojdeme k haltu nebo konci
43 programu.
44 \:Pokud se program nezacyklil, tedy pokud skonèil, ze smluvených bunìk pøeèteme
45 výstup.
46 \endalgo
47
48
49 \h{Slo¾itost}
50 Jak dobøe popsat slo¾itost?
51 \numlist\ndotted
52 \:{\sc Ram} s jednotkovou cenou: èas $\approx$ \#instrukcí, prostor $\approx$
53 maximální èíslo buòky minus minimální èíslo buòky pou¾ité pøi výpoètu.
54 Toto není moc dobrý nápad, proto¾e není nijak penalizována napøíklad práce s
55 velmi dlouhými èísly -- poøád je to jedna instrukce, tak¾e cena je stejná, ale
56 poèítaèe se tak pøece nechovají. Velikost èísel ale omezit nesmíme, proto¾e
57 bychom omezili pamì» (èísly ji adresujeme).
58 \:{\sc Ram} s logaritmickou cenou: èas $\approx$ \#bitù zpracovávaných èísel,
59 prostor $\approx$ \# bitù v¹ech pou¾itých bunìk. To je teoreticky pøesné, ale
60 dost nepraktické (ve v¹ech slo¾itostech by byly logaritmy).
61 \:{\sc Ram} s omezenými èísly: jednotková cena instrukcí, ale èísla omezíme
62 nìjakým polynomem $P(n)$. Tím zmizí paradoxy prvního modelu, ale
63 mù¾eme adresovat jen polynomiální prostor (to nám obvykle nevadí).
64 \endlist
65
66 % Z minulých zápiskù.
67 \s{Definice:}
68 \itemize\ibull
69 \:{\I Èas bìhu algoritmu} $t(x)$ pro vstup~$x$ mìøíme jako poèet
70 elementárních operací, které program provedl pøi zpracování vstupu
71 $x$.
72 \:{\I Prostor bìhu algoritmu} $s(x)$ je analogicky poèet pamì»ových
73 bunìk spotøebovaných pøi výpoètu se vstupem~$x$.
74 \:{\I Èasová slo¾itost} (v~nejhor¹ím pøípadì) je:
75 $$T(n) := \max \{t(x) ; \hbox{$x$ je vstup délky $n$}\}.$$
76 \:{\I Prostorová slo¾itost} (v~nejhor¹ím pøípadì) je:
77 $$S(n) := \max \{s(x) ; \hbox{$x$ je vstup délky $n$}\}.$$
78 \endlist
79
80 Nyní zkusíme zanalyzovat nìjaký konkrétní algoritmus. Vezmìme napøíklad øazení
81 pomocí pøímeho výbìru (selection sort). Na vstupu dostaneme poèet èísel $n$ (v
82 registru N), v buòkách $1,\dots, n$ je nesetøídìná posloupnost èísel. Ta pak
83 tøídíme následujícím algoritmem zapsaným v pseudokódu:
84 \algo
85 \:Pro $i=1$ do $n$:
86 \::$j\leftarrow i$
87 \::Pro $k=i$ do $n$:
88 \:::Je-li $[k]<[j]\Rightarrow j\leftarrow k$
89 \::$[i]$ prohodíme s $[j]$.
90 \endalgo
91
92 Jak by takový algoritmus vypadal zapsaný v instrukcích {\sc Ram}? Budeme muset
93 pou¾ít návì¹tí a goto místo cyklù, jména registrù místo promìnných a
94 tøeba prohození musíme provést pøes tøetí promìnnou. Nìjak takto:
95
96 \verbatim{
97         I <- 1
98 LOOP:   J <- I
99         M <- I
100 MIN:    IF [J]<[M] ==> M <- J
101         J <- J+1
102         IF J<=N ==> GOTO MIN
103         X <- [I]
104         [I] <- [M]
105         [M] <- X
106         I <- I+1
107         IF I<=N ==> GOTO LOOP
108 }
109
110 Pojïme se podívat, jaká je èasová slo¾itost jednotlivých èástí algoritmu.
111 Cyklus |MIN| provede $3\cdot (N-I+1)$ instrukcí. Mimo cyklu |MIN| je v |LOOP|
112 je¹tì 7 instrukcí, tedy celý |LOOP| provede $3\cdot (N-I+1)+7$ instrukcí.
113 Celkovì se dostáváme k souètu
114 $$1+3\cdot N+7+3\cdot (N-1)+7+3\cdot (N-2)+7+3\cdot (N-3)+\dots +3\cdot 1+7 =$$
115 $$1+7\cdot N+3\cdot {{N(N+1)}\over{2}} = {{3}\over{2}}N^2 + 8,5N + 1$$
116
117 Na multiplikativních konstantách ale nezále¾í -- zaprvé se na reálných strojích
118 ceny jednotlivých (pro nás jednotkových) instrukcí stejnì li¹í, zadruhé
119 asymptoticky pomalej¹í funkce nakonec pro velké N v¾dy prohraje, tak¾e nemá cenu
120 (alespoò pøi prvním pøiblí¾ení k problému) multiplikativními konstantami se
121 zabývat. Tím pádem nezále¾í ani na èlenech ni¾¹í øádù:
122 $$1{,}5N^2 + 8{,}5N + 1 \leq 1{,}5N^2 + 8{,}5N^2 + N^2 = 11N^2\approx N^2$$
123 Kdy¾ u¾ toto víme, mù¾eme zanedbávat konstanty prùbì¾nì: $N$ cyklù po
124 $\approx~N$~krocích $\Rightarrow~\approx~N^2$ krokù. To nás vede k zavedení tzv.
125 {\I asymptotické notace:}
126
127 \h{Asymptotická notace}
128 \s{Definice:} Pro funkce $f,g: {\bb N} \rightarrow {\bb R}^+$ øekneme,
129 ¾e $f$ je $\O(g)$ právì tehdy, kdy¾ $\exists c>0: \forall ^{*} n \in {\bb N}:
130 f(n) \leq c \cdot g(n)$.
131 Zde $\forall^* n \in {\bb N}$ je zkratka za \uv{$\exists n_0 \in {\bb N}:
132 \forall n \geq n_0$}, tedy
133 \uv{pro v¹echna~$n$ a¾ na~koneènì mnoho výjimek.}
134
135 \s{Poznámka:} $\O$-notace tedy vyjadøuje, ¾e funkce~$f$ je skoro v¹ude men¹í
136 nebo nejvý¹e rovná nìjakému reálnému násobku funkce~$g$. Aèkoliv zápis vypadá
137 jako rovnost, rozhodnì není symetrický: napøíklad platí $\log n=\O(n)$, ale
138 neplatí $n=\O(\log n)$. Formálnì by bylo lep¹í pova¾ovat $\O(g)$ za tøídu
139 funkcí, pro které platí, ¾e se dají shora odhadnout kladným násobkem funkce~$g$,
140 a~psát tedy~$f\in\O(g)$, ale zvyk je bohu¾el ¾elezná ko¹ile.
141
142 \s{Pøíklady:} $2.5n^{2} = \O(n^{2})$, $2.5n^{2}+30n = \O(n^{2})$.
143
144 \>Také platí:
145 $$
146 \O(f)+\O(g) \in \O(f+g),
147 $$
148 èím¾ myslíme, ¾e pokud vezmeme libovolnou $f'=O(f)$ a $g'=O(g)$, bude
149 $f'+g'=O(f+g)$.
150 To platí, jeliko¾ skoro v¹ude je $f' \leq cf$, $g'\leq dg$, a~tedy $f'+g' \le
151 cf+dg \le (c+d)(f+g)$.
152
153 \s{Cvièení:} Uka¾te, ¾e:
154 \itemize\ibull
155 \:$\O(f) \cdot \O(g)=\O(f \cdot g)$,
156 \:$\O(f+g)=\O(\max(f,g))$,
157 \:$\O(n^{2})+\O(n)=\O(n^{2}+n)=\O(n^{2})$.
158 \endlist
159
160 $\O$-notace popisuje horní odhad asymptotického chování funkce. Mnohdy v¹ak
161 potøebujeme také odhadnout funkci zespodu (chceme-li øíci, ¾e algoritmus
162 potøebuje {\I alespoò} nìjaké mno¾ství èasu nebo pamìti), pøípadnì z~obou stran:
163
164 \s{Definice:}
165
166 \itemize\ibull
167 \:$f=\Omega(g) \equiv \exists c>0:\forall^* n \in {\bb N}: f(n) \geq c\cdot
168 g(n)$.
169
170 $\Omega$-notace tedy øíká, ¾e hodnota funkce $f$ je v¾dy stejná nebo vy¹¹í ne¾
171 nìjaký $c$-násobek funkce $g$, a tedy $g=\O(f)$.
172 \:$f=\Theta(g) \equiv f=O(g) \wedge f=\Omega(g)$
173
174 nebo výøeènìji:
175
176 $f=\Theta(g) \equiv \exists$ $c_{1},c_{2} > 0: c_{1}\cdot g(n) \leq f(n) \leq
177 c_{2}\cdot g(n)$ To znamená, ¾e existují nezáporné reálné konstanty
178 $c_{1},c_{2}$ takové, ¾e se funkce $f(n)$ dá ohranièit $c_{1}$- a
179 $c_{2}$-násobkem funkce $g(n)$.
180 \endlist
181
182 \s{Porovnání rùstu funkcí:} (aneb jak moc máme algoritmy rádi podle jejich
183 chování od~nejlep¹ích k~nejhor¹ím)
184
185 \itemize\ibull
186 \:$\Theta(1) \ldots$ funkce zespoda i shora ohranièené konstantami
187 \:$\Theta(\log{( \log{n} )})$
188 \:$\Theta(\log{n})$ \dots\ logaritmická
189 \:$\Theta(n^{\varepsilon}), \varepsilon \in (0,1)$ \dots\ sublineární
190 \:$\Theta(n)$ \dots\ lineární
191 \:$\Theta(n^{2})$ \dots\ kvadratická
192 \:$\Theta(n^{k})$ \dots\ polynomiální
193 \:$\Theta(2^{n})$ \dots\ exponenciální pøi základu $2$
194 \:$\Theta(3^{n})$ \dots\ exponenciální pøi základu $3$
195 \:$\Theta(k^{n})$ \dots\  exponenciální pøi základu $k>1$
196 \:$\Theta(n!)$ \dots\ faktoriálová
197 \:$\Theta(n^{n})$
198 \:\dots\ nekoneènì mnoho dal¹ích tøíd (i mezi tìmi vý¹e uvedenými)
199 \endlist
200
201 \>{\sl Poznámka:} Pokud se v~odhadu slo¾itosti vyskytne logaritmus (jinde ne¾
202 v~exponentu), nezále¾í na tom, jaký má základ, proto¾e platí:
203 $$
204 \log_k{n}={{\log_c{n}}\over{\log_c{k}}}={{1}\over{\log_c{k}}}\cdot \log_c{n},
205 $$
206 kde $1/\log_c{k}$ je jen konstanta, tak¾e ji mù¾eme \uv{schovat do~$\O$.}
207
208 \s{Pøíklad:} Select sort (rozebraný vý¹e):
209 Kdy¾ jej pustíme na $n$ èísel, pak èasová slo¾itost je $T(n) = \Theta(n^2)$ a
210 prostorová $S(n) = \Theta(n)$.
211
212 \h{Úvod do grafových algoritmù}
213 Dal¹í dùle¾itou a zajímavou kapitolou jsou grafové algoritmy. Napøíklad
214 následující pøíklady lze (i kdy¾ to tak obèas na první pohled nevypadá) øe¹it
215 nìjakým grafovým algoritmem:
216 \itemize\ibull
217 \:Mám mapku silnièní sítì, v ní oznaèené \uv{Doma} a \uv{©kola}. Dostanu se do
218 ¹koly (le¾í ve stejné komponentì souvislosti)? Dostanu se do ¹koly, kdy¾ v zimì
219 napadne hodnì snìhu a nìkteré cesty budou neprùjezdné? A jaký nejkrat¹í úsek
220 cest musí silnièáøi prohrnout, aby byla v¹echna místa na mapì dostupná?
221 \:Mìjme hlavolam \uv{Lloydova devítka} -- krabièku $3\times3$ se ètvereèky
222 oznaèenými èísly od jedné do osmi a jednou mezerou, ètvereèky jsou zamíchané a
223 na¹ím úkolem je správnì je seøadit. Jak to udìlat? Kolik nejménì krokù nám na
224 to staèí? Jde to vùbec se zadáním, které jsme dostali?
225 \:Jaké je nejkrat¹í (kladné, celé) èíslo v desítkové soustavì zapsané jen
226 èíslicemi 1, 0 dìlitelné tøinácti? Nakreslíme orientovaný graf s vrcholy 1 a¾ 13
227 a hranami $(x,y),$ $y=10\cdot x \mod 13$ a $y=(10\cdot x + 1) \mod 13$
228 (z~ka¾dého vrcholu vychází jedna hrana za pøidání èíslice 1 a dal¹í za èíslici
229 0). Hledané èíslo existuje právì tehdy, kdy¾ graf obsahuje orientovaný sled
230 z~0~do~1. Jakým algoritmem takový sled najdeme?
231 \endlist
232 Podobné a dal¹í úlohy budeme øe¹it v následujících kapitolách.
233
234 \bye