3 \prednaska{11}{Kreslení grafù do roviny}{}
5 Rovinné grafy se objevují v~nejrùznìj¹ích praktických aplikacích teorie grafù,
6 a~tak okolo nich vyrostlo znaèné mno¾ství algoritmù. I~kdy¾ existují výjimky,
7 jako napøíklad ji¾ zmínìné hledání kostry rovinného grafu, vìt¹ina takových
8 algoritmù pracuje s~konkrétním vnoøením grafu do~roviny (rovinným nakreslením).
10 Proto se zamìøíme na~algoritmus, který zadaný graf buïto vnoøí do~roviny, nebo se
11 zastaví s~tím, ¾e graf není rovinný. Tarjan ji¾ v~roce 1974 ukázal \cite{tarjan:planarity},
12 ¾e je to mo¾né provést v~lineárním èase, ale jeho algoritmus je ponìkud
13 komplikovaný. Od~té doby se objevilo mnoho zjednodu¹ení, prozatím vrcholících
14 algoritmem Boyera a Myrvoldové \cite{boyer:cutting}, a ten zde uká¾eme.
16 Takté¾ jakmile u¾ nìjaké rovinné nakreslení máme, lze z~nìj celkem snadno vytváøet
17 rovinná nakreslení s~rùznými speciálními vlastnostmi. Za~zmínku stojí napøíklad
18 Schnyderùv algoritmus \cite{schnyder:grid} generující v~lineárním èase nakreslení,
19 v~nìm¾ v¹echny hrany jsou úseèky a vrcholy le¾í v~møí¾ových bodech møí¾ky $(n-2)\times (n-2)$,
20 a~o~nìco jednodu¹¹í algoritmus \cite{chrobak:grid} kreslící do~møí¾ky $(2n-4)\times (n-2)$.
22 Tak s~chutí do toho \dots
26 Pøipomeòme si nejprve nìkteré vlastnosti prohledávání do~hloubky (DFS) a jeho pou¾ití
27 k~hledání komponent vrcholové 2-souvislosti {\I (blokù).}
29 \s{Definice:} Prohledávání grafu (orientovaného nebo neorientovaného) do~hloubky rozdìlí $E$
30 na~ètyøi druhy hran: {\I stromové} (po~nich¾ DFS pro¹lo a rekurzivnì se zavolalo; tyto hrany
31 vytváøejí {\I DFS strom} orientovaný z~koøene), {\I zpìtné} (vedou do~vrcholu na~cestì mezi prohledávaným vrcholem a koøenem,
32 èili do~takového, který se právì nachází na~zásobníku, a~v~tomto smìru si je zorientujeme),
33 {\I dopøedné} (vedou do~ji¾ zpracovaného vrcholu le¾ícího v~DFS stromu pod aktuálním vrcholem)
34 a zbývající {\I pøíèné} (z~tohoto vrcholu do~jiného podstromu).
36 \s{Lemma:} Prohledáváme-li do~hloubky neorientovaný graf, nevzniknou ¾ádné dopøedné ani
37 pøíèné hrany. V~orientovaném grafu mohou existovat dopøedné
38 a také pøíèné vedoucí \uv{zprava doleva}, tedy do~døíve nav¹tíveného podstromu.
40 Nyní u¾ se zamìøíme pouze na~neorientované grafy~\dots
42 \s{Lemma:} Relace \uv{Hrany $e$ a $f$ le¾í na~spoleèné kru¾nici} (znaèíme $e\sim f$) je ekvivalence. Její
43 tøídy tvoøí maximální 2-souvislé podgrafy (bloky). Vrchol $v$ je artikulace právì tehdy,
44 sousedí-li s~ním hrany z~více blokù.
46 Pokud spustíme na~graf DFS, je pøirozené testovat, do~jakých blokù patøí stromové
47 hrany sousedící s~právì prohledávaným vrcholem~$v$: stromová hrana $uv$, po~které jsme
48 do~$v$ pøi¹li, a hrany $vw_1$ a¾ $vw_k$ vedoucí do~podstromù $T_1$ a¾ $T_k$ (zpìtné hrany
49 jsou v¾dy ekvivalentní s~hranou $uv$). Pokud je $uv \sim vw_i$, musí existovat cesta
50 z~podstromu $T_i$ do~vrcholu~$u$, která nepou¾ije právì testované hrany. Taková cesta
51 ale mù¾e podstrom opustit pouze zpìtnou hranou (stromová je zakázaná a dopøedné ani pøíèné
52 neexistují). Jinými slovy $uv\sim vw_i$ právì tehdy, kdy¾ existuje zpìtná hrana z~podstromu~$T_i$
53 do~vrcholu $u$ nebo blí¾e ke~koøeni.
55 Pokud nìkterá dvojice $vw_i$, $vw_j$ není ekvivalentní pøes hranu $uv$ (nebo pokud hrana $uv$
56 ani neexistuje, co¾ se nám v~koøeni DFS stromu mù¾e stát), le¾í tyto hrany v~rùzných blocích, proto¾e
57 $T_i$ a $T_j$ mohou být spojeny jen pøes své koøeny (pøíèné hrany neexistují). Ze~zpìtných
58 hran tedy získáme kompletní strukturu blokù.
60 Nyní si staèí rozmyslet, jak existenci zpìtných hran testovat rychle. K~tomu se bude hodit:
62 \s{Definice:} Je-li $v$ vrchol grafu, pak:
64 \:$\<Enter>(v)$ udává poøadí, v~nìm¾ DFS do~vrcholu~$v$ vstoupilo.
65 \:$\<Ancestor>(v)$ je nejmen¹í z~\<Enter>ù vrcholù, do~nich¾ vede z~$v$ zpìtná hrana,
66 nebo $+\infty$, pokud z~$v$ ¾ádná zpìtná hrana nevede.
67 \:$\<LowPoint>(v)$ je minimum z~\<Ancestor>ù vrcholù le¾ících v~podstromu pod~$v$, vèetnì $v$ samého.
70 \s{Pozorování:} \<Enter>, \<Ancestor> i \<Lowpoint> v¹ech vrcholù lze spoèítat
71 bìhem prohledávání, tedy také v~lineárním èase.
73 Rozpoznávání blokù a artikulací mù¾eme shrnout do~následujícího lemmatu:
75 \s{Lemma:} Pokud $v$ je vrchol grafu, $u$ jeho otec a $w$ jeho syn v~DFS stromu,
76 pak stromové hrany $uv$ a $vw$ le¾í v~tomté¾ bloku ($uv\sim vw$) právì
77 tehdy, kdy¾ $\<LowPoint>(w) < \<Enter>(v)$, a~$v$ je artikulace právì kdy¾
78 nìkterý z~jeho synù $w$ má $\<LowPoint>(w) \ge \<Enter>(v)$.
79 Koøen DFS stromu je artikulace právì kdy¾ má více ne¾ jednoho syna.
83 Graf budeme kreslit v~opaèném poøadí oproti DFS, tj. od~nejvìt¹ích \<Enter>ù k~nejmen¹ím,
84 a v¾dy si budeme udr¾ovat blokovou strukturu ji¾ nakreslené èásti grafu, uspoøádanou
85 podle DFS stromu -- ka¾dý blok bude mít svùj koøen, s~výjimkou nejvy¹¹ího bloku
86 je tento koøen souèasnì artikulací v~nadøazeném bloku. Aby se nám tato situace snadno
87 reprezentovala, mù¾eme artikulace naklonovat a ka¾dý blok pak dostane svou vlastní
90 Také budeme vyu¾ívat toho, ¾e nakreslení ka¾dého bloku, který není
91 most, je ohranièeno kru¾nicí, a mosty zdvojíme, aby to pro nì platilo
92 také. Navíc v~libovolném nakreslení mù¾eme kterýkoliv blok spolu se v¹emi bloky
93 le¾ícími pod~ním pøeklopit podle koøenové artikulace, ani¾ bychom poru¹ili
98 \figure{planar1.eps}{Pøed nakreslením zpìtných hran \dots}{\epsfxsize}
99 \figure{planar2.eps}{\dots\ po nìm (ètvereèky jsou externì aktivní vrcholy)}{\epsfxsize}
102 V¹imnìme si, ¾e pokud vede z~nìjakého u¾ nakresleného vrcholu je¹tì nenakreslená hrana,
103 lze pokraèovat po~nenakreslených hranách a¾ do~koøene DFS stromu. V¹echny vrcholy, ke~kterým
104 je¹tì bude potøeba nìco pøipojit (takovým budeme øíkat {\I externì aktivní} a hranám
105 rovnì¾; za~chvíli to nadefinujeme formálnì), proto musí le¾et v~té¾e stìnì dosud nakresleného
106 podgrafu a bez újmy na~obecnosti si vybereme, ¾e to bude vnìj¹í stìna.
108 Základním krokem algoritmu tedy bude roz¹íøit nakreslení o~nový
109 vrchol~$v$ a o~v¹echny hrany vedoucí z~nìj do~jeho (ji¾ nakreslených)
110 DFS-následníkù. Stromové hrany pùjdou nakreslit v¾dy, pøidáme je jako
111 triviální bloky (2-cykly) a nejsou-li to mosty, brzy se nìjakou
112 zpìtnou hranou spojí s~jinými bloky. Zpìtné hrany byly a¾ donedávna
113 externì aktivní, tak¾e pøidání jedné zpìtné hrany nahradí cestu
114 po~okraji bloku touto hranou (tím vytvoøí novou stìnu) a také mù¾e
115 slouèit nìkolik blokù do~jednoho, jak je vidìt z~obrázkù.
118 \figure{planar1.eps}{Pøed nakreslením zpìtných hran \dots}{\epsfxsize}
119 \figure{planar2.eps}{\dots\ po nìm (ètvereèky jsou externì aktivní vrcholy)}{\epsfxsize}
122 Bude se nám hodit, ¾e èas potøebný na~tuto operaci je pøímo úmìrný poètu
123 hran, které ubyly z~vnìj¹í stìny, co¾ je amortizovanì konstanta.
125 Mù¾e se nám ale také stát, ¾e zpìtná hrana zakryje nìjaký externì aktivní vrchol.
126 Tehdy musíme nìkteré bloky pøeklopit tak, aby externì aktivní vrcholy
127 zùstaly venku. Potøebujeme tedy datové struktury, pomocí nich¾ bude mo¾né
128 pøeklápìt efektivnì a co víc, také rychle poznávat, kdy je pøeklápìní potøebné.
132 Jestli¾e z~nìjakého vrcholu~$v$ bloku~$B$ vede dosud nenakreslená hrana, musí
133 být tento vrchol na~vnìj¹í stìnì, tak¾e musí také zùstat na~vnìj¹í stìnì
134 i~vrchol, pøes který je~$B$ pøipojen ke~zbytku grafu. Proto externí aktivitu
135 nadefinujeme tak, aby pokrývala i tyto pøípady:
137 \s{Definice:} Vrchol~$w$ je {\I externì aktivní,} pokud buïto z~$w$ vede zpìtná
138 hrana do~je¹tì nenakresleného vrcholu, nebo je pod~$w$ pøipojen externì aktivní
139 blok, èili blok obsahující alespoò jeden externì aktivní vrchol.
141 Jinými slovy vrchol $w$ je externì aktivní pøi zpracování vrcholu~$v$, pakli¾e $\<Ancestor>(w) < \<Enter>(v)$,
142 nebo pokud pro nìkterého ze~synù $x$ le¾ícího v~jiném bloku je $\<LowPoint>(x) < \<Enter>(v)$.
143 Druhá podmínka funguje díky tomu, ¾e koøen bloku má v~tomto bloku právì jednoho syna
144 (jinak by existovala pøíèná hrana, co¾ víme, ¾e není pravda), tak¾e minimum z~\<Ancestor>ù
145 v¹ech vrcholù le¾ících uvnitø bloku je pøesnì \<LowPoint> tohoto syna.
146 Ve~statickém grafu by se v¹echny testy redukovaly na~$\<LowPoint>(w)$, nám se ov¹em bloková
147 struktura prùbì¾nì mìní, tak¾e musíme uva¾ovat bloky v~souèasném okam¾iku. Proto si zavedeme:
149 \s{Definice:} $\<BlockList>(w)$ je seznam v¹ech blokù pøipojených v~daném okam¾iku
150 pod vrcholem~$w$, reprezentovaných jejich koøeny (klony vrcholu~$w$) a jedinými syny koøenù.
151 Tento seznam udr¾ujeme setøídìný vzestupnì podle $\<LowPoint>$ù synù.
153 \s{Lemma:} Vrchol~$w$ je externì aktivní pøi zpracování vrcholu~$v$, pokud je buïto $\<Ancestor>(w) < \<Enter>(v)$,
154 nebo první prvek seznamu $\<BlockList>(w)$ má $\<LowPoint> < \<Enter>(v)$. Navíc
155 seznamy \<BlockList> lze udr¾ovat v~amortizovanì konstantním èase.
157 \proof První èást plyne pøímo z~definic. V¹echny seznamy na~zaèátku bìhu algoritmu
158 sestrojíme v~lineárním èase pøihrádkovým tøídìním a kdykoliv slouèíme blok
159 s~nadøazeným blokem, odstraníme ho ze~seznamu v~pøíslu¹né artikulaci.
162 \h{Reprezentace blokù a pøeklápìní}
164 Pro ka¾dý blok si potøebujeme pamatovat vrcholy, které le¾í na~hranici
165 (nìkteré z~nich jsou externì aktivní, ale to u¾ umíme poznat) a bloky,
166 které jsou pod nimi pøipojené. Dále je¹tì vnitøní strukturu bloku vèetnì
167 uvnitø pøipojených dal¹ích blokù, ale jeliko¾ ¾ádné vnitøní vrcholy nejsou
168 externì aktivní, vnitøek u¾ neovlivní dal¹í výpoèet a potøebujeme jej pouze
171 Pro na¹e úèely bude staèit zapamatovat si u~ka¾dého bloku, jestli je
172 oproti nadøazenému bloku pøeklopen. Tuto informaci zapí¹eme do~koøene
173 bloku. Ka¾dý vrchol na~hranici bloku pak bude obsahovat dva~ukazatele
174 na~sousední vrcholy. Neumíme sice lokálnì poznat, který ukazatel odpovídá
175 kterému smìru, ale kdy¾ se nìjakým smìrem vydáme, doká¾eme ho dodr¾et
176 -- staèí si v¾dy vybrat ten ukazatel, který nás nezavede do~právì
179 Ka¾dý vrchol si také bude pamatovat seznam svých sousedù,
180 podle orientace bloku buïto v~hodinkovém nebo opaèném poøadí.
181 Chceme-li pøidat hranu, potøebujeme tedy znát absolutní orientaci,
182 ale to pùjde snadno, jeliko¾ hrany pøidáváme jen k~vrcholùm na~hranici,
183 poté co k~nim po~hranici dojdeme z~koøene.
185 K~pøeklopení bloku vèetnì v¹ech podøízených blokù nám staèí invertovat
186 bit v~koøeni, pokud chceme pøeklopit jen tento blok, invertujeme bity
187 i v~koøenech v¹ech podøízených blokù, je¾ najdeme obcházením hranice.
189 Na~konci algoritmu spustíme post-processing, který v¹echny pøeklápìcí
190 bity pøenese ve~smìru od~koøene k~potomkùm a urèí tak absolutní orientaci
191 v¹ech seznamù sousedù i hranic.
195 Kdy¾ nakreslíme nový vrchol~$v$ a z~nìj vedoucí stromové hrany, musíme obejít
196 ka¾dý podstrom, ve~vhodném poøadí nakreslit zpìtné hrany do~$v$ a podle
197 potøeby pøeklopit bloky. V~podstromu ov¹em mù¾e být mnoho blokù, které
198 ¾ádnou pozornost nevy¾adují a bìh algoritmu by zbyteènì brzdily.
199 Proto podobnì jako externí aktivitu nadefinujeme je¹tì
200 ¾ivost vrcholu a ta bude odpovídat zpìtným hranám vedoucím do~$v$.
203 Vrchol~$w$ je {\I ¾ivý,} pokud z~nìj buïto vede zpìtná hrana do~právì
204 zpracovávaného vrcholu~$v$, nebo pokud pod ním je pøipojen ¾ivý blok,
205 tj. blok obsahující ¾ivý vrchol. Není-li ¾ivý vrchol èi blok externì aktivní,
206 budeme mu øíkat {\I internì aktivní.} Pakli¾e není vrchol/blok ani ¾ivý, ani externì aktivní,
207 budeme ho nazývat {\I neaktivní.}
208 \finalfix{\looseness=1}
210 Pøed procházením podstromù tedy nejprve probereme v¹echny zpìtné hrany vedoucí do~$v$
211 a oznaèíme ¾ivé vrcholy. Pro ka¾dou zpìtnou hranu potøebujeme o¾ivit vrchol, z~nìj¾
212 hrana vede, dále artikulaci, pod~ní¾ je tento blok pøipojen, a dal¹í artikulace
213 na~cestì do~$v$. Tedy poka¾dé, kdy¾ vstoupíme do~bloku (nìjakým vrcholem na~vnìj¹í stìnì),
214 potøebujeme nalézt koøen bloku. To udìláme tak, ¾e zaèneme obcházet vnìj¹í
215 stìnu obìma smìry souèasnì, a¾ dojdeme v~nìkterém smìru do~koøene. Navíc si v¹echny
216 vrcholy, pøes nì¾ jsme pro¹li, oznaèkujeme a pøiøadíme k~nim rovnou ukazatel na~koøen,
217 tudí¾ po~¾ádné èásti hranice neprojdeme vícekrát.\foot{Znaèky ani nebude potøeba
218 mazat, kdy¾ si u nich poznamenáme, který vrchol byl koøenem v~okam¾iku, kdy jsme
219 znaèku vytvoøili, a znaèky patøící ke~starým koøenùm budeme ignorovat, resp. pøepisovat.}
221 Výstupem této èásti algoritmu budou znaèky u~¾ivých vrcholù a u~artikulací
222 také seznamy podøízených ¾ivých blokù. Tyto seznamy budeme udr¾ovat uspoøádané
223 tak, aby externì aktivní bloky následovaly po~v¹ech internì aktivních. To nám
224 usnadní práci v~hlavní èásti algoritmu.
226 \s{Lemma:} Pro ka¾dý koøen trvá znaèení ¾ivých vrcholù èas $\O(k+l)$, kde $k$ je poèet
227 kreslených zpìtných hran a $l$ poèet vrcholù, které zmizely z~vnìj¹í stìny, èili
228 amortizovaná konstanta.
230 \proof Alespoò polovina vrcholù, po~nich¾ jsme v~libovolném bloku pro¹li,
231 zmizí z~vnìj¹í stìny, tak¾e hledání koøenù blokù trvá $\O(l)$. Pro ka¾dou zpìtnou
232 hranu oznaèíme jeden vrchol jako ¾ivý a pak pokraèujeme hledáním koøenù.
235 \h{Kreslení zpìtných hran}
237 Nyní ji¾ máme v¹e pøipraveno -- datové struktury, detekci externích vrcholù
238 a oznaèování ¾ivého podgrafu -- a zbývá doplnit, jak algoritmus kreslí zpìtné
239 hrany. Jeliko¾ zpìtné hrany vedoucí do~$v$ nemohou zpùsobit slouèení blokù
240 le¾ících pod~$v$ (na~to jsou potøeba zpìtné hrany vedoucí nìkam nad~$v$ a ty
241 je¹tì nekreslíme), zpracováváme ka¾dý podstrom zvlá¹». V¾dy pøidáme triviální blok
242 pro stromovou hranu, pod nìj pøipojíme blokovou strukturu zatím nakreslené
243 èásti podstromu a vydáme se po~hranici této struktury nejdøíve jedním
246 Oba prùchody vypadají následovnì: Procházíme seznam vrcholù na~hranici a neaktivní
247 vrcholy pøeskakujeme. Pokud objevíme ¾ivý vrchol, nakreslíme v¹e, co z~nìj vede,
248 pøípadnì se zanoøíme do~¾ivých blokù, které jsou pøipojeny pod tímto vrcholem.
249 Pokud objevíme externì aktivní vrchol (pøípadnì poté, co jsme ho o¹etøili jako ¾ivý),
250 procházení zastavíme, proto¾e za externì aktivní vrchol ji¾ nemù¾eme po~této stranì
251 hranice nic pøipojit, ani¾ by se externì aktivní vrchol dostal dovnitø nakreslení.
253 Pøitom se øídíme dvìma jednoduchými pravidly:
255 \s{Pravidlo \#1:} V~ka¾dém ¾ivém vrcholu zpracováváme nejdøíve zpìtné hrany do~$v$,
256 pak podøízené internì aktivní bloky a koneènì podøízené externì aktivní bloky.
257 (K~tomu se nám hodí, ¾e máme seznamy ¾ivých podøízených blokù setøídìné.)
259 \s{Pravidlo \#2:} Pokud vstoupíme do~dal¹ího bloku, vybereme si smìr, ve~kterém
260 budeme pokraèovat, následovnì: preferujeme smìr k~internì
261 aktivnímu vrcholu, pokud takový neexistuje, pak k~¾ivému externì aktivnímu
262 vrcholu. Pokud se tento smìr li¹í od~smìru, ve~kterém jsme zatím hranici obcházeli,
265 Èasová slo¾itost této èásti algoritmu je lineární ve~velikosti ¾ivého podgrafu
266 a¾ na~dvì výjimky. Jednou je konec prohledávání od~posledního ¾ivého vrcholu
267 k~bodu zastavení, druhou pak vybírání strany hranice pøi vstupu do~bloku.
268 V~obou mù¾eme procházet a¾ lineárnì mnoho neaktivních vrcholù. Pomù¾eme si
269 ov¹em snadno: kdykoliv projdeme souvislý úsek hranice tvoøený neaktivními
270 vrcholy, pøidáme pomocnou hranu, která tento úsek pøeklene. Mù¾eme ji dokonce
271 pøidat do~nakreslení a podrozdìlit si tak vnìj¹í stìnu.
273 \h{Hotový algoritmus}
275 Celý algoritmus bude vypadat takto:
278 \:Pokud má graf více ne¾ $3n-6$ hran, odmítneme ho rovnou jako nerovinný.
279 \:Prohledáme graf $G$ do~hloubky, spoèteme \<Enter,> \<Ancestor> a \<LowPoint> v¹ech vrcholù.
280 \:Vytvoøíme \<BlockList> v¹ech vrcholù pøihrádkovým tøídìním.
281 \:Procházíme vrcholy v~poøadí klesajících \<Enter>ù, pro ka¾dý vrchol~$v$:
282 \::Nakreslíme v¹echny stromové hrany z~$v$ jako triviální bloky (2-cykly).
283 \::Oznaèíme ¾ivý podgraf.
284 \::Pro ka¾dého syna vrcholu~$v$ obcházíme ¾ivý podgraf nále¾ící k~tomuto vrcholu
285 v~obou smìrech a kreslíme zpìtné hrany do~$v$.
286 \::Zkontrolujeme, zda v¹echny zpìtné hrany vedoucí do~$v$ byly nakresleny, a pokud ne,
287 prohlásíme graf za~nerovinný a konèíme.
288 \:Projdeme hotové nakreslení do~hloubky a zorientujeme seznamy sousedù.
291 \s{Vìta:} Tento algoritmus pro ka¾dý graf dobìhne v~èase $\O(n)$ a pokud byl graf rovinný,
292 vydá jeho nakreslení, v~opaèném pøípadì ohlásí nerovinnost.
294 \proof První krok je korektní, jeliko¾ pro v¹echny rovinné grafy je $m\le 3n-6$; nadále
295 tedy mù¾eme pøedpokládat, ¾e $m=\O(n)$. Lineární èasovou slo¾itost krokù 4--6 a~9 jsme ji¾
296 diskutovali, kroky~7--8 jsou lineární ve~velikosti ¾ivého podgrafu, a~tedy také $\O(n)$.
297 Nakreslení vydané algoritmem je v¾dy rovinné a v¹echny stromové hrany jsou v¾dy
298 nakresleny, zbývá tedy ukázat, ¾e zpìtnou hranu mù¾eme nenakreslit jen pokud
299 graf nebyl rovinný. Tomu vìnujeme zbytek kapitoly.
302 \h{Dùkaz korektnosti}
304 \s{Lemma:} Pokud existuje zpìtná hrana, kterou algoritmus nenakreslil, graf na~vstupu
307 \proof Pro spor pøedpokládejme, ¾e po~zpracování vrcholu~$v$ existuje nìjaká
308 zpìtná hrana~$wv$, kterou algoritmus nenakreslil, èili ¾e pøístup z~$v$ k~$w$
309 je v~obou smìrech blokován externì aktivními vrcholy. Rozborem pøípadù uká¾eme,
310 ¾e tato situace vede ke~sporu buïto s~pravidly \#1 a \#2 nebo s~rovinností grafu.
312 Oznaème $B$ blok, ve~kterém le¾í na~obou stranách hranice nìjaké externì aktivní
313 vrcholy $x$ a~$y$ a pod nimi je pøipojen nìjakou cestou vrchol~$w$. Takový blok
314 musí urèitì existovat, proto¾e jinak by algoritmus v¹echny bloky na~cestì z~$v$ do~$w$
315 popøeklápìl tak, aby se hrana $wv$ ve¹la. V~grafu se tedy musí vyskytovat jeden
316 z~následujících minorù (do~vrcholu~$u$ jsme kontrahovali celou dosud nenakreslenou èást grafu;
317 vybarvená èást odpovídá vnitøku bloku; hranaté vrcholy jsou externì aktivní):
320 \centerline{\epsfbox{minor1.eps}\qquad\epsfbox{minor2.eps}}
323 Minor~$M$ pøitom odpovídá situaci, kdy $v$ nele¾í v~bloku~$B$. Tento pøípad
324 snadno vylouèíme, proto¾e $M$ je isomorfní s~grafem $K_{3,3}$. V~grafu se proto
325 musí vyskytovat~$N$. Tento minor je ale rovinný, tak¾e musíme ukázat, ¾e vnitøek
326 bloku brání nakreslení hrany~$vw$ dovnitø. V¾dy pak dojdeme k~nìkterému z~následujících
327 nerovinných minorù ($N_1$ a¾ $N_3$ jsou isomorfní s~$K_{3,3}$ a $N_4$ s~$K_5$):
330 \centerline{\epsfbox{minor3.eps}\qquad\epsfbox{minor4.eps}}
332 \centerline{\epsfbox{minor5.eps}\qquad\epsfbox{minor6.eps}}
335 \>Uva¾me, jak bude $B$ vypadat po~odebrání vrcholu~$v$ a hran z~nìj vedoucích:
338 \:{\I pøestane být 2-souvislý} -- tehdy se zamìøíme na~bloky le¾ící na~cestì~$xy$:
341 \finalfix{\rightskip=0.5\rightskip}
342 \:{\I $w$ je artikulace} na této cestì -- BÚNO je taková artikulace v~DFS prohledána po~bloku obsahujícím~$x$,
343 ale pøed~$y$. Tehdy nám jistì $x$ nezabránilo v~tom, abychom do~$w$ do¹li (mù¾e blokovat
344 jenom jednu stranu hranice), tak¾e jsme se ve~$w$ museli rozhodnout, ¾e pøednostnì zpracujeme
345 pokraèování cesty do~$y$ pøed hranou~$vw$, a~to je spor s~pravidlem~\#1.
347 \:{\I $w$ je v~bloku pøipojeném pod takovou artikulací} -- aby se pravidlo~\#1 vydalo
348 do~$y$ místo podøízených blokù, musí být alespoò jeden z~nich externì aktivní,
349 tak¾e v~$G$ je minor~$N_1$.
351 \:{\I $w$ je v~bloku na~cestì nebo pøipojen pod takový blok} -- opìt si v¹imneme, ¾e do~bloku jsme
352 vstoupili mezi~$x$ a~$y$. Abychom se podle pravidla~\#2 rozhodli pro stranu, z~ní¾ nevede
353 hrana~$vw$, musela na~druhé stranì být také hrana do~$v$, a~proto se v~grafu vyskytuje minor~$M$.
356 \:{\I zùstane 2-souvislý} a vznikne z~nìj nìjaký blok~$B'$ -- tehdy rozebereme, jaké hrany vedou mezi $v$ a $B'$:
359 \finalfix{\rightskip=0.5\rightskip}
360 \:{\I více ne¾ dvì hrany} -- minor~$N_2$.
361 \:{\I alespoò jedna hrana na \uv{horní} cestu} (to jest na~tu, na~ni¾ nele¾í~$w$) -- minor~$N_3$.
362 \:{\I dvì hrany do~$x,y$ nebo na \uv{dolní} cestu} -- a» u¾ jsme vstoupili na~hranici bloku~$B'$
363 kteroukoliv hranou, pravidlo~\#2 nám øeklo, ¾e máme pokraèovat vrchem, co¾ je mo¾né jedinì tehdy,
364 je-li na~spodní cestì je¹tì jeden externì aktivní vrchol, a~to dává minor~$N_4$.
371 \s{Poznámka:} Podle tohoto dùkazu bychom také mohli v~lineárním èase v~ka¾dém nerovinném
372 grafu nalézt Kuratowského podgraf, dokonce také v~$O(n)$, jeliko¾ kdy¾ je $m>3n-6$,
373 mù¾eme se omezit na~libovolných $3n-5$ hran, které urèitì tvoøí nerovinný podgraf.