]> mj.ucw.cz Git - ads1.git/blob - 1-uvod/1-uvod.tex
abb1594729417b05d195f99244a3fc7bb3b7464b
[ads1.git] / 1-uvod / 1-uvod.tex
1 \input ../lecnotes.tex
2
3 \prednaska{1}{Úvodní pøíklady, definice RAM}
4 {(zapsal Karel Král)}
5 %Úvodní pøíklady, definice modelu RAM se nevlezlo na øádek
6
7 \h{Pøíklad: {\sc Reportá¾}}
8
9 Novináø má za úkol za jeden rok vyzkou¹et co nejvíc pracovních pozic v urèité firmì a
10 napsat o této firmì reportá¾. Chce ale aby se mu neustále zvy¹oval plat. Firma v
11 rùzných èasech vypisuje pracovní místa.
12
13 Øeèeno matematicky máme zadánu posloupnost $p_1,\, \dots, p_n$ reálných èísel a hledáme
14 nejdel¹í ostøe rostoucí vybranou podposloupnost.
15
16
17 \> Jak mù¾eme takový problém øe¹it?
18 \numlist\ndotted
19 \:{\I Podle definice}: budeme generovat v¹echny podposloupnosti a testovat jestli jsou
20 rostoucí. Podposloupnost mù¾eme popsat charakteristickým vektorem, co¾ je posloupnost
21 nul a jednièek, kde na $i$-té pozici je $1$ právì kdy¾ podposloupnost obsahuje $i$-tý
22 èlen pùvodní posloupnosti.
23
24 Nyní nás bude zajímat kolik øádovì provedeme krokù. V¹ech charakteristických vektorù
25 je $2^n$. Pro ka¾dý zkontrolujeme, jestli je podposloupnost rostoucí, co¾ zabere $n$
26 krokù. Celkem tedy provedeme øádovì $2^n\cdot n$ krokù.
27
28 \:{\I Rekurzívnì}: funkce dostane zaèátek posloupnosti a najde v¹echna roz¹íøení na
29 rostoucí podposloupnost
30 $f(i_1, \, \dots, i_k) :=$ maximání délka rostoucí podposloupnosti navazující na $x_{i_1},
31 \, \dots, x_{i_k}$.
32 Probereme v¹echna $j$~od $i_k+1$ do $n$ a pro ka¾dé $j$ takové, ¾e $x_j > x_{i_k}$
33 nastavíme maximum $m \leftarrow max(m, f(i_1, \, \dots, i_k, j) + 1)$. Jako výsledek
34 funkce vrátí $m$. Na zaèátek posloupnosti pøidáme $-\infty$ a zavoláme $f(0)$.
35
36 Nejhor¹ím pøípadem je rostoucí posloupnost na které na¹e funkce vykoná $2^n$ krokù.
37
38 Volání funkce mù¾eme zjednodu¹it, kdy¾ si uvìdomíme, ¾e prvních $k-1$ parametrù vùbec
39 nepotøebujeme, tak¾e mù¾eme rovnou volat $f(i_k)$.
40
41 \:{\I 2. s blbenkou}: efektivitu algoritmu mù¾eme zvý¹it tím, ¾e ho nenecháme poèítat
42 to samé dokola. V poli $X$ si pamatujeme výsledky funkce $f$ pro jednotlivá $i$, tedy
43 pole $X$ obsahuje na pozici $i$ hodnotu $f(i)$.
44
45 Cvièení: uka¾te, ¾e algoritmus vykoná øádovì $n^2$ operací a spotøebuje $n$~pamìti.
46
47 \:{\I Pøevédst úlohu na grafovou} je standartní informatický trik.
48 Vrcholy jsou èísla $V := \{1, \,\dots, n\}$,
49 hrana $(i, j) \in E \equiv i \le j\, \& \,x_i~\le~x_j$. Cesty v tomto grafu jsou vybrané
50 posloupnosti a my hledáme nejdel¹í cestu v acyklickém grafu, co¾ umíme (budeme umìt)
51 lineárnì s velikostí grafu. Hran mù¾e být a¾ ${\tt\char124}E{\tt\char124} = {n \choose
52 2} \approx n^2$. Èím¾ jsme dostali dal¹í kvadratický algoritmus.
53
54 \:{\I Datová struktura}: vytvoøíme ¹ikovnou datovou strukturu, která obsahuje
55 uspoøádané  dvojice reálných èísel $(x, y)$ kde $x$ je klíè a $y$ hodnota. Po této
56 struktuøe budeme chtít aby umìla vlo¾it dvojici $Insert(x, y)$ a dotaz $Query(t) :=
57 max\{y {\tt\char124} \exists x \geq t: (x, y)$ je ve struktuøe$\}$.
58 V jednom prùchodu zavoláme $Insert(x_j, f(j))$ a $Query(x_{k+1})$, obì trvají øádovì
59 $log(n)$.
60
61 Provedeme tedy øádovì $n\cdot log(n)$ krokù, co¾ je nejlep¹í známé øe¹ení.
62 \endlist
63
64 \s{Definice:} Algoritmus
65
66 ®ádná poøádná definice algoritmu neexistuje. My budeme brát algoritmus jako program v
67 nìjakém jazyce na nìjakém výpoèetním stroji.
68
69 Churchova teze: v¹echny definice algoritmù jsou ekvivalentní. Toto není opravdová
70 vìta, spí¹ vyjadøuje, ¾e v¹echny rozumné definice algoritmu definují vpodstatì to
71 samé.
72
73
74
75
76 \vskip 6pt
77 \line{{\bf Model RAM} \hfil {(zapsal Martin Koutecký)}}
78 \vskip 4pt
79
80 Výpoèetních modelù je více, my vybereme jeden pomìrnì blízký skuteèným poèítaèùm:
81
82 \s{Definice:} Random Access Machine (RAM)
83
84 RAM poèítá jen s celými èísly -- znaky, stringy a podobnì reprezentujeme
85 èísly, jejich posloupnostmi atd. Pamì» je tvoøena buòkami, které obsahují
86 èísla. Pamì»ové buòky jsou adresované takté¾ èísly. Program samotný je
87 koneèná posloupnost instrukcí (také opatøených adresami) následujících druhù:
88 \itemize\ibull
89 \:Pøesuny $X$ |<-| $Y$
90 \:Aritmetické a logické:
91 $X$ |<-| $Y \oplus Z, \oplus\in\{|+|, |-|, |*|, |div|, |mod|, \&,
92 {\tt\char124}, |<<|, |>>|\}$
93 \:Øídící: skok |goto| $Z$, podmínìný skok |if [|$X$ |<| $Y$ |goto| $Z$|]|,
94 zastavení programu |halt|
95 %\<label>
96 %\:Podmínky: pro libovolnou nepodmínìnou instrukci mù¾u pou¾ít \hfil \break
97 %if~$X$~|<|~$Y$~|==>|~instrukce % Tady to prosím je¹tì zkontroluj. Myslím, ¾e
98 % zápis je správný, ale sází se to divnì a vidím èerný obdélníèek na konci
99 % øádku. Díky.
100 \endlist
101
102 \s{Poznámka} (operandy):
103 \itemize\ibull
104 \:Konstanty $(1, 2, \, \dots)$
105 \:Adresované pøímo -- |[konst.]| -- budeme pou¾ívat písmena {\tt A-Z} jako aliasy
106 pro
107 buòky pamìti $-1$ a¾ $-26$, které nazýváme registry.
108 (tedy A={\tt [-1]})
109 \:Adresované nepøímo -- {\tt [[konst.]]}
110 \endlist
111
112 Samotný výpoèet probíhá takto:
113 \algo
114 \:Do smluvených bunìk umístíme vstup, obsah zbylých pamì»ových bunìk není
115 definován.
116 \:Provádíme program postupnì po instrukcích, dokud nedojdeme k haltu nebo konci
117 programu.
118 \:Pokud se program nezacyklil, tedy pokud skonèil, ze smluvených bunìk pøeèteme
119 výstup.
120 \endalgo
121
122
123 \h{Slo¾itost}
124 \> Jak dobøe popsat slo¾itost?
125 \numlist\ndotted
126 \:{\I Ram s jednotkovou cenou}: èas $\approx$ \#instrukcí pøi daném
127 vstupu,\break prostor
128 $\approx$
129 \#bunìk do kterých algoritmus aspoò jednou zapsal bìhem výpoètu.
130
131 Toto není moc dobrý nápad, proto¾e není nijak penalizována napøíklad práce s
132 velmi dlouhými èísly -- poøád je to jedna instrukce, tak¾e cena je stejná, ale
133 poèítaèe se tak pøece nechovají. Navíc bychom jakýkoliv problém mohli vyøe¹it v
134 konstantním èase. Velikost èísel ale omezit nesmíme, proto¾e
135 bychom omezili pamì» (èísly ji adresujeme).
136 \:{\I Ram s logaritmickou cenou}: cena instrukce $\approx$ \#bitù
137 zpracovávaných èísel,
138 prostor $\approx$ \# bitù v¹ech pou¾itých bunìk. To je teoreticky pøesné, ale
139 dost nepraktické (ve v¹ech slo¾itostech by byly logaritmy).
140 \:{\I Ram s omezenými èísly}: jednotková cena instrukcí, ale èísla omezíme
141 nìjakým polynomem $P(n)$. Tím zmizí paradoxy prvního modelu, ale
142 mù¾eme adresovat jen polynomiální prostor (to nám ov¹em obvykle nevadí).
143 \endlist
144
145 Nadále tedy budeme pøedpokládat tøetí zmínìný model.
146
147 % Z minulých zápiskù.
148 \s{Definice:}
149 \itemize\ibull
150 \:{\I Èas bìhu algoritmu} $t(x)$ pro vstup~$x$ mìøíme jako sumu èasù provedených
151 operací, které program provedl pøi zpracování vstupu
152 $x$.
153 \:{\I Prostor bìhu algoritmu} $s(x)$ je analogicky poèet pamì»ových
154 bunìk spotøebovaných pøi výpoètu se vstupem~$x$.
155 \:{\I Èasová slo¾itost} (v~nejhor¹ím pøípadì) je:
156 $$T(n) := \max \{t(x) ; \hbox{$x$ je vstup délky $n$}\}.$$
157 \:{\I Prostorová slo¾itost} (v~nejhor¹ím pøípadì) je:
158 $$S(n) := \max \{s(x) ; \hbox{$x$ je vstup délky $n$}\}.$$
159 \endlist
160
161 \bye
162